Řidiči se dočkali dálnic, ale nejezdí po nich

Jihlava – Autodopravci se často dožadují urychlené dostavby dálnic. Ukazuje se ale, že kamiony nejezdí ani po těch autostrádách, které už stojí. Dávají přednost cestování po starých silnicích, které ale těžký provoz ničí. Především kamiony škodí obyvatelům obcí, kterými silnice procházejí. Dopravci se objížděním dálnic snaží ušetřit na mýtném.

Když kamiony sjedou na cestě z Brna do Plzně z dálnice v Humpolci a pokračují až do západočeské metropole po silnici I. třídy, ušetří na mýtném za cestu po dálnicích a rychlostních silnicích D1, R1 a D5. Podobné je to také mezi Jihlavou a Brnem. Za cestu po dálnici platí kamiony kolem 500 korun, po okreskách jedou „zadarmo“. Sami dopravci se tím netají. „Při dnešních cenách nafty se hledají úspory na všem. Alespoň těch 600 korun ušetřím,“ řekl jednatel jihlavské společnosti Sowotrans Jaroslav Vacek.

Pod koly kamionů se drolí silnice

Řidičů, kteří dávají přednost zdlouhavé objížďce před rychlými a bezpečnými dálnicemi, přibývá – a silnice podle toho vypadají.

Státní silnice mezi Sepekovem a Milevskem – součást tahu Humpolec–Plzeň – vypadá tak, jako mnoho dalších tahů po zimě. Větší podíl na jejím špatném stavu než počasí mají však kamiony. V místě projíždí takřka jeden za druhým. „Nazývám to tankodromem. Tato situace tady je nejméně dva roky,“ postěžoval si milevský starosta Zdeněk Herout.

Pro řidiče osobních aut jsou kamiony objíždějící dálnici problematické i jako brzdy provozu. Například na klikaté silnici mezi Jihlavou a Pelhřimovem takřka není možné pomalu jedoucí kamion předjet.

Úřady chystají opravy i zpoplatnění

Alespoň s poškozenými vozovkami ale slibují pomoci silničáři. „Jsou to nejhorší úseky, které byly vyhodnoceny podrobným průzkumem. Dojde k radikální opravě,“ uvedl ředitel jihočeské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Josef Pešl.

S náporem na krajské silnice chce zase regionální samospráva zatočit jejich zpoplatněním. „Čím nižší silnice, tím vyšší mýto, aby byla motivace dostat dopravu na silnice, kam náleží,“ řekl náměstek hejtmana Vysočiny Libor Joukl.

Přecházet životu nebezpečno

Lidé si ale na kamiony nestěžují pouze kvůli poničeným silnicím. Obyvatelé obcí a měst, kterými náklaďáky projíždějí, se bojí o zdraví. „Jsou okamžiky, kdy je o život přecházet přes přechod,“ upozornil starosta Bernartic Pavel Souhrada.

Na průjezdy kamionů si lidé ale většinou budou muset zvyknout. Stát nedokáže nákladní vozy udržet na dálnici, ani je odklonit z měst. Například v jihočeském Chýnově by sice měl vzniknout obchvat, na většině míst ale silnice zůstanou mezi domy.

Pod koly kamionů se rozpadají silnice.
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24