Tramvajové koleje v Brně jsou v kritickém stavu. Místy hrozí vykolejení vozů

Brno - Tramvajové koleje a kolejové svršky jsou na mnoha místech Brna v kritickém nebo havarijním stavu. Vyplývá to ze zprávy odboru dopravy brněnského magistrátu. V Bohunicích v úseku Krematorní-Dunajská a na Dornychu v úseku Úzká-Kovářská dokonce hrozí vykolejení tramvají. Dopravní podnik města Brna (DPMB) už v obou nejnebezpečnějších úsecích snížil rychlost. Stovky cestujících, kteří tudy denně jezdí, se nemusí obávat, tratě jsou pro ně bezpečné.

DPMB by na rekonstrukce více než 18 kilometrů zdevastovaných úseků potřeboval přes 700 milionů korun. Opravy zákrytu na Merhautově, Cejlu a ve Veveří před VUT už sice začaly, na dalších dvacet kritických nebo havarijních úseků zatím nemá magistrát v napjatém rozpočtu peníze.

DPMB spravuje celkem 173 kilometrů kolejových tratí, ve kterých je 366 výhybek. V posledních letech však na údržbu a rekonstrukce kolejí nešlo dostatek peněz, proto došlo v některých úsecích došlo ke zhoršení stavu tratí.

Ročně DPMB dostává 125 až 130 milionů korun, podle odboru dopravy peníze nedostačují na hustou a exponovanou síť brněnské MHD. Do budoucna by na městskou dopravu mělo jít řádově o 55 až 65 milionů korun více.

Celkové náklady na rekonstrukce všech úseků dosahují téměř 728 milionů korun.

V Bohunicích jsou na úseku dlouhém dva a půl kilometru prohnilé dřevěné pražce. Hrozí, že se uvolní upevňovadla kolejí. Tramvaj by tak v krajním případě mohla vykolejit mezi posunuté koleje.

„Stav kolejí pravidelně sledujeme, pokud bychom zjistili, že trať je nebezpečná, tak bychom ji okamžitě uzavřeli. Cestující se nemusí bát,“ řekl provozní ředitel DPMB Jiří Valníček. Dodal, že pokud se nezačne s opravami, může být trať i uzavřena.

DPMB na trase Krematorní-Dunajská a Úzká-Kovářská už snížil maximální dovolená rychlost. Řidiči tramvají tady jezdí rychlostí 40 km/hod, běžně je to o 20 km rychleji. Poškozené tratě jsou tak méně namáhané.

„Pokud se nezačne s opravami, tak možná bude nutné rychlost ještě snížit. V tu chvíli by bylo nutné přidat další tramvaj, což by zvýšilo provozní náklady na trati,“ doplnil Valníček. Náklady na rekonstrukci úseku v Bohunicích by se vyšplhaly na 56 milionů korun.

Dornych se oprav nejspíše už nedočká, do pěti let se mají tramvaje přesunout na Plotní

Na Dornychu je situace velmi podobná. Od zastávky Úzká po bývalou škrobárnu je bez pražců trať místy podmáčená, proto se zde propadají koleje. Navíc koleje mají velký rozdíl v rozchodu. Opravy by podle odhadů odboru dopravy trvaly 3-4 roky a stály by 19 milionů korun.

„Už nějakou dobu se čeká na zavření trati v souvislosti s přesunem tramvajové dopravy na Plotní. Dornych by se musel rychle opravit, nebo lépe zrušit,“ vysvětlil Valníček. Město už vloni na podzim zahájilo demolici opuštěných domů na Plotní. S největší pravděpodobností tak trať bude muset ještě pět let vydržet ve stávajícím stavu, potom se trať přesune.

DPMB v minulých letech investoval do nových vozidel, méně do oprav

„V minulých letech dopravní podnik více investoval do nákupu nových tramvají. V následujícím roce až dvou je nutné je splatit a teprve potom se můžeme zaměřit na opravu infrastruktury. Potom je to priorita,“ popsala mluvčí DPMB Linda Škrancová.

  • V kritickém stavu je i úsek Dunajská-Krematorium. I zde hrozí vykolejení tramvaje autor: ČT Brno, zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2526/252549.jpg
  • Poškozené tramvajové koleje v Brně autor: ČT Brno, zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2526/252562.jpg
  • Poničené silnice kolem tramvajových kolejí v Brně autor: ČT Brno, zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2526/252560.jpg