Inspekce k vykolejení vlaku: Trať byla v katastrofálním stavu

Vyškov – Jednou z možných příčin havárie nákladního vlaku, k níž v neděli došlo mezi Vyškovem a Ivanovicemi na Hané, mohly být povolené nebo poškozené upevňovací šrouby. Drážní inspekce, jež místo nehody kontrolovala, totiž dospěla k závěru, že takové závady jsou až na 98 procentech šedesátimetrového úseku trati.

„Mně to vyrazilo dech. To je katastrofální stav,“ řekl vrchní inspektor Drážní inspekce Josef Dvořák při kontrole trati. Provozovatel dráhy, kterým je Správa železniční dopravní cesty, ale situaci až do nehody tak dramaticky neviděl. „Ty dosavadní kontroly neprokázaly žádné narušení koleje v daném úseku, které by nás nutilo například k zavedení pomalejší jízdy,“ uvedl dnes mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Halla dokonce nejdřív tvrdil, že žádné závady zaměstnancům firmy nikdo nehlásil – později ale stanovisko změnil a přijatá hlášení přiznal: „Ano, přijali jsme informace o tzv. neklidné jízdě nebo o nestandardním chování na kolejích. Poté ale bylo provedeno několik kontrol, při kterých se už vlaky chovaly standardně. Ohrazujeme se proto proti výrokům, že bychom nic nečinili.“

Za špatný stav trati kritizují správu i strojvůdci

Kritiku vůči Správě železniční dopravní cesty teď kromě Drážních inspektorů podpořili také vlakoví strojvůdci: „Jestliže by to mělo být v pátek v pořádku, a v neděli tam je devadesát procent chybějících nebo povolených šroubů, tak to není normální. To se prostě za jeden den stát nemůže,“ soudí prezident Federace strojvůdců Jindřich Hlas s tím, že podle jím vedené organizace měla SŽDC okamžitě přijmout mnohem přísnější opatření.

„Na tu trať měly okamžitě vyrazit podbíječky a dát to do pořádku. Jen díky strojvůdcům se totiž nestalo obrovské neštěstí a v uvozovkách se tam jenom vysypal nákladní vlak,“ dodal Hlas s poukazem na to, že když SŽDC nereagovala na stížnosti, tak si strojvůdci předávali informace neformálně mezi sebou a sami pro jistotu snižovali rychlost.

Strojvůdci se před úsekem varovali, říká Hlas

„Na místě se neobjevily žádné závady, které by traťmistra nutily, aby nižší rychlost zavedl,“ opakuje přesto mluvčí SŽDC. Prezident strojvůdců Hlas ovšem nesouhlasí: „Ten první strojvedoucí osobního vlaku, pod kterým to začalo plavat, jel sám o své vůli pro jistotu pomaleji. A když se křižoval s protijedoucím rychlíkem, tak mu říkal, že oblouk na trati rozhodně není na předepsanou devadesátikilometrovou rychlost. Nebýt toho, rychlík by to projel normálně a strašně by hazardoval s životy cestujících.“

Dalším z projíždějících vlaků byla právě havarovaná nákladní souprava. Jejích třináct vagónů vykolejilo, a vznikla tak škoda minimálně jeden a půl milionu korun. Celá hlavní trať mezi Brnem a Olomoucí nebo Brnem a Ostravou byla mimo provoz i během pondělka. Zatímco železničáři pracovali na opravách kolejí a trakčního vedení, hasiči pomocí těžké techniky odstraňovali vykolejené vagony. Trať by mohla být podle posledních odhadů průjezdná nejdřív ve středu v poledne.

Letecký snímek nehody nákladního vlaku u Topolan
Zdroj: Miloslav Mareš
Autor: ČT24