Autoškoly pro motocyklisty budou přísnější

Brno - Ministerstvo dopravy a dopravní policie plánují změnit způsob výuky motocyklistů v autoškolách. Některé z novinek a návrhů představili na konferenci v Brně. Mají za cíl především zlepšit schopnosti motorkářů ovládat své stroje.

Šestadvacetiletý Patrik měl před dvěma lety u Moravského Krumlova vážnou nehodu, po níž zůstal od prsou dolů ochrnutý. Příčina havárie - nezvládl řízení motocyklu. Hlavou narazil do železného sloupu u silnice. „Byla to půjčená motorka, takže jsem ji neznal, tak to byla asi ta příčina a samozřejmě i vysoká rychlost,“ vzpomínal na nešťastný zážitek, který se mu málem stal osudným, Patrik Herout.

„Největší problém je, když motorkář nezná motorku, dostatečně si to nevyzkoušel nebo na to není zvyklý ještě po zimě. Dobré je zajet si třeba na letiště nebo nějakou opuštěnou silnici a rozjezdit se, vyzkoušet si brzdění, aby věděl, jak motorka v normálním provozu bude reagovat,“ radí zkušený motocyklový závodník Karel Abraham.

Získat „řidičák“ na motorku bude náročnější

Odborníci a policisté viní autoškoly, že trénování schopností zvládnout stroj v nejrůznějších nečekaných situacích nevěnují dostatek pozornosti. To se pak projevuje ve statistikách nehod a jejich příčin. Příprava motocyklistů v autoškolách by proto měla být důkladnější.

V současnosti stráví žáci autoškol na motocyklu povinně jen 13 hodin a navíc vždy s instruktorem za zády. To chce ministerstvo dopravy změnit. „Měl by být kladen větší důraz na samostatnou jízdu motocyklistů včetně závěrečných zkoušek a zvýšení rozsahu pro vlastní výcvik přímo na motocyklu,“ vysvětlil plány změn šéf dopravní policie Leoš Tržil.

„V zahraničí to běžně funguje, že při závěrečné zkoušce řidič jede na motocyklu sám a za ním jede zkušební komisař,“ potvrdila vedoucí BESIP Kateřina Budínová.

Policisté také prosazují, aby motorkáři získávali řidičské průkazy na motocykly postupně - od nejnižší kubatury po tu nejvyšší. Potřebné změny zákonů by měl parlament schválit příští rok.