Výstavba brněnských tunelů se kvůli chybám prodraží o desítky milionů

Brno - V brněnských Žabovřeskách zastavil stavbu tunelů, které jsou údajně nejdůležitější a nejdražší dopravní stavbou v Brně. Vadilo mu, že tunely zvednou úroveň hluku nad zákonem stanovené limity. Když na úřady podal žalobu, soud mu dal za pravdu a stavbu na několik měsíců zastavil. A o kom že to je řeč? Jde o Karla Štěpaníka, který v Žabovřeskách bydlí a má pocit, že úředníci při povolování stavby porušili zákon. Tunely se tak kvůli počátečnímu šetření prodraží o desítky milionů. Paradoxem je, že v očích místních je víníkem nepohodlný kverulant.

Dobrovského tunely jsou součástí velkého městského okruhu a jsou nejdražší stavbou v historii Brna a Karel Štěpaník je přesvědčený, že úředníci při vydávání stavebního povolení porušili zákon. Dostatečně prý nezajistili, aby po dokončení stavby nebyli místní lidé vystaveni nadměrnému hluku z dopravy. Loni v zimě Štěpaník uspěl s žalobou u soudu a stavbu za asi 7 miliard se mu podařilo zastavit. Ta se tím prodražila o desítky milionů korun.

„Největšími problémy jsou ulice Hradecká a přilehlá odbočovací rampa. Na ní měly být pokud možno co nejmohutnější protihlukové stěny, nejsou tam ovšem žádné,“ specifikuje problém Štěpaník.

Pan Štěpaník, jenž si vymohl pozastavení stavby tunelů v Brně
Zdroj: ČT24


Štěpaníkovo sdružení bojuje s investorem stavby (Ředitelstvím silnic a dálnic) déle než 10 let. Tehdy - ještě před vydáním stavebního povolení, s ním lidé z městských částí Žabovřesk a Králova pole, kudy stavba vede, ze strachu z nadměrného hluku sepisovali petice a demonstrovali. Dnes lidé panu Štěpaníkovi naopak vytýkají, že je obyčejný kverulant a že práce na stavbě jen zbytečně zdržuje.

Městký soud obavy z překročení limitů potvrdil

Městský soud v Praze obavy pana Štěpaníka z nadměrného hluku potvrdil. „Stavební úřad totiž nerespektoval hlukovou studii, která spočetla, že limity budou překročeny,“ tvrdí mluvčí Městského soudu v Praze Martina Lhotáková. „I velmi malé překročení hlukových limitů vede k civilizačním chorobám a není důvod, aby to odnesl občan. Zvlášť když požadovaná protihluková opatření by vyšla na zhruba 20 milionů, což je při stavbě za 10 miliard zanedbatelná částka,“ dodává právník Ekologického právního servisu Martin Fadrný.

Jenže Ředitelství silnic a dálnic projekt měnit nechtělo. Ani nemuselo. Navzdory výsledkům akustické studie stavební povolení od Krajské hygienické stanice získalo, a to za příslib, že vyřeší případné problémy po dokončení stavby. To považuje pan Štěpaník za alibismus. Proti vydanému stavebnímu povolení se proto odvolal k ministerstvu dopravy a požadoval nápravu. Ministerstvo dopravy potvrdilo původní stavební povolení, ovšem soud dal panu Štěpaníkovi za pravdu.


Ministerstvo muselo stavební povolení zadat znovu

Stavební práce na tunelech se tak začátkem roku na 4 měsíce zastavily. Ministerstvo dopravy muselo stavební povolení přepracovat a vydat ho znovu. A ukázalo se, že kdyby ŘSD požadavkům pana Štěpaníka vyhovělo, výrazně by ušetřilo. Zatímco za protihlukové stěny by zaplatilo zhruba 20 milionů, za zakonzervování stavby muselo (podle ministerstva dopravy) uhradit asi 150 milionů korun.

Odpovědnost za pravděpodobně zbytečně utracené desítky milionů si dnes Ředitelství silnic a dálnic s úřady přehazují jako horký brambor. „Já myslím, že to je taková ta situace, když jde o přestříhávání pásek, tak ti politici a ti úředníci se tam všichni rádi nechají vyfotit. A v situaci, kdy se něco pokazí, je poměrně dost těžké najít někoho, kdo se teda přizná k tomu, že to je jeho rozhodnutí,“ dodává právník Fadrný.

Vizualizace sporných tunelů v Brně-Žabovřeskách
Zdroj: ČT24