46. ročník festivalu Moravský podzim začal v Brně

Brno - Koncertem rakouského orchestru ze Sant Tölten a izraelské klarinetistky Sharon Kam začal šestačtyřicátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim. V Brně se během dvou týdnů vystřídají špičkoví interpreti z celého světa a odehrají čtrnáct koncertů a hudebních představení.

Předehrou k Čajkovského symfonické básni Romeo a Julie odstartoval v Brně už šestačtyřicátý Moravský podzim. Společně s rakouským Tonkünstler-Orechester Niederösterreich vystoupila izraelská klarinetistka Sharon Kam s koncertem pro klarinet a orchestr, který pro ni napsal maďarský skladatel Eröd. „Je to velice živý kus, na kterém se dají předvést všechny roztodivné věci, které klarinet umí zahrát. Je to pro mě zábava hrát tuhle skladbu, je to taková konverzace mezi orchestrem a klarinetem,“ říká Kam.

Tématem letošního ročníku festivalu je Hudba svobody a nesvobody. „Toto téma se de facto prolíná ve všech lidských činnostech, takže z tohoto hlediska se snažíme najít to, jak skladatelé tvořili, jestli tvořili pod určitým tlakem,“ říká generální intendant festivalu Miroslav Stehlík.

Zajímavostí bude taneční vystoupení německého baletu, který se rozhodl pohybem ztvárnit poslední skladbu Johana Sebastiana Bacha Umění fugy. „Pojetí, které zde uvedeme od německého baletu z Düsseldorfu, bude zvláštní právě tím, že jednotlivé části budou různě instrumentovány,“ dodává Stehlík.

Moravský podzim si za téměř půlstoletí své existence vytvořil ve světě renomé a špičkoví interpreti pozvání do Brna rádi přijímají. „Publikum bylo velmi vřelé, cítila jsem se tu vítaná a bylo pro mě příjemné tady hrát,“ přiznává Kam. Od příštího roku čekají Moravský podzim významné změny. Jeho organizace přejde z města Brna na brněnskou filharmonii a festival se stane bienálem. Střídat se bude s festivalem věnovaným Leoši Janáčkovi.