Beskydčan se snaží zablokovat železnici pro Hyundai

Ostrava - Občanské sdružení Beskydčan se snaží zablokovat stavbu železničního napojení průmyslové zóny Nošovice, kde stojí automobilka Hyundai, která již brzy spustí výrobu. Ekologové, kteří v takzvané Deklaraci porozumění požadovali po automobilce, aby dávala přednost železniční dopravě, podali žalobu, která může práce na stavbě železničního napojení na stávající síť zastavit. Kromě této snahy Beskydčan také blokuje obchvat Frýdku-Místku. Pokud dojde k dalšímu zdržení železniční stavby, bude to znamenat zahlcení silniční dopravy ve Frýdku-Místku. Podle představitele Beskydčana Leo Košťála si sdružení není vědomo žádného porušení deklarace.

Kolejové napojení průmyslové zóny Nošovice ohrožuje žaloba, kterou Beskydčan podal v červenci proti rozhodnutí ministerstva dopravy, jež potvrdilo stavební povolení vydané krajským úřadem na železniční napojení nošovické zóny.

„Samotná žaloba občanského sdružení Beskydčan byla pro nás šokující, protože obsahuje návrh na vydání předběžného opatření. Cílem tohoto úkonu je okamžitá blokace železničního napojení. Největším problémem je, že kdyby k tomu došlo, tak my nebudeme schopni spustit žádnou, podotýkám žádnou železniční dopravu, což by znamenalo dopravní kolaps pro město Frýdek-Místek,“ řekl ČTK Miroslav Janoviak z krajského úřadu s tím, že 60 procent veškeré dopravy z nošovické průmyslové zóně by mělo jít po železnici.

Železniční napojení je 600 metrů dlouhé a má navázat na stávající trať.  Kraj už na základě vydaného stavebního povolení začal stavět a pokud soud nerozhodne o odkladném účinku, který by zastavil stavební práce, mělo by být hotovo k 15. listopadu.

Maximální využití vlakové dopravy přitom ekologové žádali v Deklaraci porozumění, kterou zhruba před dvěma lety kvůli stavbě automobilky podepsali se státem a krajem. Podle náměstka hejtmana Pavla Drobila jsou kroky Beskydčanu porušením této deklarace. „Mám pocit, že to je šikanózní výkon práva, neumíme vyhovět někomu, kdo říká, všechnu dopravu chceme po železnici a na druhé straně ji neumožní,“ dodal. Beskydčan si podle Košťála není vědom porušení deklarace. „Kdybychom ji porušili, tak by nám to jistě pan náměstek sdělil,“ reagoval Košťál.

Moravskoslezský kraj se zavázal napojit průmyslovou zónu v Nošovicích na stávající železniční trať. Vyplývá to z investiční smlouvy podepsané v listopadu 2006 společností Hyundai, státem a dalšími subjekty. Ve stejném roce uzavřel kraj společně s dalšími partnery a ekologickými organizacemi Deklaraci porozumění. Signatáři jsou například Ekologický právní servis, Děti země, Půda pro život a také Beskydčan. Je v ní stanoven závazek optimalizovat železniční trať Ostrava - Kunčice - Frýdek-Místek - Český Těšín s cílem maximálního využití železnice namísto silnic.

Beskydčan, který u soudu napadl také výstavbu obchvatu Frýdku-Místku, se už dříve odvolal proti stavebnímu povolení pro napojení nošovické zóny na železniční vlečku, se svým odvoláním ale neuspěl.