OP Prostějov na konci února propustí další zaměstnance

Prostějov - Oděvní podnik Prostějov Profashion (OP) propustí na konci února 190 zaměstnanců, z toho ukončí pracovní poměr 160 dělníků a 30 techniků. Píše to dnešní E15. Firma si ponechá pouze část výroby, v níž je stále méně prostoru pro dělnické profese. Tradiční český výrobce oděvů tak pokračuje ve výrazném omezování výroby, které nastartoval již vloni.

„Evropský textilní průmysl je na dně. Museli jsme udělat řadu nepopulárních opatření. Ale jsme přesvědčeni, že si udržíme postavení předního hráče na evropském trhu,“ řekl generální ředitel OP Prostějov Pavel Cesnek, který dříve působil jako rizikový manažer v Rusku. Doplnil, že první výsledky reorganizace budou vidět letos na podzim.

Na začátku 90. let měl podnik 7 000 lidí, nyní jich zaměstnává zhruba 2 000. Loni uzavřel své pobočky v Ostravě, Uherském Hradišti, Olomouci a Lošticích, poté co k jejich záchraně nevedlo ani postupné snižování stavů. V současnosti má OP výrobnu pouze ve svém mateřském městě. Podnik jako hlavní důvody vzniku svých problémů uváděl posilující kurz koruny vůči dolaru, euru a zejména libře, neboť jejich obchodní aktivity jsou silně orientovány na Velkou Británii. Problémem je však také rostoucí asijská konkurence a cena elektrické energie.


Krize se podepisuje zejména na zdráhavosti zákazníků podepisovat dlouhodobější kontrakty. Za loňský rok očekával OP Prostějov až pětinový propad tržeb na dvě miliardy korun. Výsledek však bude zřejmě lepší, protože prosinec byl pro podnik úspěšný. Přesná čísla budou teprve zveřejněna.

V rámci nové strategie uveřejněné v listopadu loňského roku podnik počítal, že restrukturalizace firmy bude mít pozitivní dopad na vývoj firmy již v tomto roce. Podnik si sice zachová výrobu vlastních oděvů, ale podle úspěšného střihu největších světových oděvních koncernů se bude v budoucnu zabývat v mnohem větší míře i obchodní činností s důrazem na koncového zákazníka. Vůči asijské konkurenci se chce vymezit zaměřením na produkci vysoce kvalitních a drahých obleků.

Společnost měla již v listopadu roku 2008 nasmlouvány zakázky v hodnotě přes dvě miliardy korun. K největším kontraktům patří například výroba uniforem pro personál Českých aerolinií, pro které OP Prostějov ušije několik tisíc kusů oděvů. Nosným programem Oděvního podniku však bude tzv. Made To Measure, tedy zakázková výroba na míru.

Nově spojil OP síly s pražským tvůrcem dámské módy E.daniely návrhářek Daniely Flejšarové a Evy Janouškové. Marketingový ředitel OP Petr Žerníček od spolupráce očekává, že podniku otevře cestu k novým zákaznicím.