Obce i firmy tlačí na stát kvůli dostavbě D47

Ostrava - Podnikatelé a samospráva z Moravskoslezského kraje chtějí kvůli obavám z nedostatku peněz na dobudování dálnice D47 apelovat na stát, aby výstavba pokračovala a urychlily se i přípravné práce na silnici I/11, která je spojnicí kraje se Slovenskem. Ministerstvo dopravy už hledá řešení pro případ, že by se dostatek peněz z národních zdrojů na financování rozběhnutých staveb nepodařilo zajistit.

Celá dálnice D47, která bude prodloužením současné D1 k česko-polské hranici, bude 80 kilometrů dlouhá a stát za ni zaplatí téměř 60 miliard korun. Její uvedení do provozu je naplánováno na květen 2010. Nedostatek peněz by mohl zpomalit například výstavbu chybějících úseků dálnice D47 mezi Bělotínem, Hladkými Životicemi a Bílovcem, které mají být dokončeny letos na podzim. Podle mluvčí ŘSD Martiny Vápeníkové zatím stanovený termín platí, připustila ale kolem stavby finanční napětí.

Na výstavbu silnice I/11 je vyčleněno 2,23 miliardy, na D47 pak 2,57 miliardy korun. „Je určitý pokles příjmů kvůli nižšímu výběru mýtného a hledá se řešení, ale zatím platí, že úseky Bělotín a Hladké Životice v délce 18 kilometrů a Hladké Životice-Bílovec dlouhý 11,5 kilometru jsou ve výstavbě, normálně se staví, všechno jede, jak má,“ uvedl mluvčí státního fondu infrastruktury Karel Hanzelka.

Bendl bude řešit situace na místě

Jakýkoli zásah do harmonogramu dopravních staveb je pro ministerstvo velmi nepříjemný. Návrh řešení chce ministr Petr Bendl představit při návštěvě Moravskoslezského kraje v dubnu. Jednat bude zřejmě i se Sdružením pro rozvoj Moravskoslezského kraje, které čítá již 160 členů. Podle Pelikánové začalo uskupení spolupracovat s vládním zmocněncem pro výstavbu silnice I/11 a I/57 Františkem Kopeckým, kterého letos v únoru jmenovala vláda.

Jen loni se na D47 prostavěla částka 8,6 miliardy korun. Celá trasa mezi Lipníkem nad Bečvou a česko-polskou hranicí by měla být dokončena v roce 2010.

Vydáno pod