Železnice Desná je ztrátová, kraj navrhuje omezit spoje

Praha/Šumperk - Železnice Desná na Šumpersku má velké ekonomické problémy. Je ztrátová a její provozovatel uvažuje o ukončení provozu na trati mezi Petrovem nad Desnou a Sobotínem. Může za to krach některých zdejších firem - a tím pádem i úbytek cestujících, kteří vlakem dojížděli do zaměstnání. Pokles pasažérů hlásí ale i z druhé části trati vedoucí z Šumperka do Koutů nad Desnou. Olomoucký kraj, který na provoz doplácí, navrhuje výrazně omezit část spojů. Sdružení obcí údolí Desné vidí řešení i v modernizaci trati. Služeb soukromé železnice využívalo zhruba 360 000 cestujících ročně.

V roce 1997 se podařilo Svazku obcí údolí Desné zachránit 19 kilometrů dlouhou trať ze Šumperku do Koutů nad Desnou s tříkilometrovou odbočkou z Petrova nad Desnou do Sobotína. Trať tehdy poničily povodně a České dráhy na ní chtěly zastavit provoz. Uvedené železniční spojení je pro obyvatele Jesenicka a Šumperska velmi důležité a chystají petici za zachování trati mezi Sobotínem a Petrovem.

Provoz ztrátové železnice dotuje Olomoucký kraj ročně asi 15 miliony korun a další miliony doplácejí členské obce svazku. Vlivem hospodářské krize ztratila železnice Desná stovky svých pasažérů. Jen v Rapotíně přišlo o práci až 900 sklářů a nedaleký závod na výrobu náhradních dílů pro auta musel propustit 450 zaměstnanců. Úbytek cestujících ekonomiku trati ještě zhoršil.

Video Reportáž Lenky Kratochvílové
video

Reportáž Lenky Kratochvílové

Podle Svazku obcí údolí Desné je možnou záchranou pro trať pouze její změna orientace na cestovní ruch. Zejména pak na milovníky hor a klienty lázní. Trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou by se měla i modernizovat. Jde zhruba o sedmnáctikilometrový úsek a ten by bylo možné v Koutech protáhnout až pod lanovky, kde má do dvou let vzniknout nejmodernější lyžařský areál v zemi. S modernizací by byla spojená i výstavba terminálů. Tento model je podle zástupců kraje perspektivní.

Svazek obcí údolí Desné byl založen v roce 1997 za účelem obnovení železniční tratě mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou s odbočkou z Petrova nad Desnou do Sobotína, kterou zničila katastrofální povodeň.