Ostrava odmítá ve městě zavedení dálničních poplatků

Ostrava - Ostrava nechce mít na území města zpoplatněnou dálnici. Primátor Petr Kajnar (ČSSD) proto písemně požádal ministra dopravy Gustáva Slamečku o výjimku. Ostrava ale zřejmě se svým návrhem neuspěje, protože ministerstvo chce postupně zpoplatnit veškeré nově postavené dálniční úseky a odstranit ze zákona výjimky, které doposud platí. Poplatek má být zaveden od ledna.

Kajnar se domnívá, že pokud bude dálniční úsek v Ostravě zpoplatněn, bude to výhledově znamenat výrazné zhoršení dopravní situace ve městě. „Dálnice byla projektována tak, aby se stala významnou součástí komunikačního systému ve městě s kladným vlivem na životní prostředí. Od počátku jsme počítali s tím, že se na dálnici přenese část dopravy ze starších a užších silnic,“ uvedl Kajnar ve Studiu 6.

Město navíc v letech 2010 až 2012 chce ve spolupráci s krajem zahájit několik zásadních dopravních staveb, které omezí průjezdnost městem. Hlavní tepnou, která by při těchto komplikacích převzala dopravní zátěž, měla být právě D1. Město chystá například rekonstrukci prostoru před nádražím v Ostravě-Svinově za 820 milionů korun. V těchto místech přitom denně projíždí kolem 48 000 vozidel. „V průběhu rekonstrukce dojde ke zúžení, které kapacitně není schopno pojmout denně více než 30 tisíc vozidel,“ podotkl Kajnar.

Ministerstvo: Co je nové, za to se platí

Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky však město zřejmě se svou žádostí neuspěje. „Naše filozofie je: Jakmile je něco nového, zpoplatňujeme. Ostrava v tom nebude sama, v příštím roce plánujeme otevření části pražského okruhu, který bude rovněž zpoplatněn,“ řekl Hanzelka. Vyhlášku, která zavede poplatky pro ostravský úsek dálnice D1, ministerstvo teprve připravuje. „Rozhodující bude podpis ministra. Nečekáme ale, že by se na našem rozhodnutí něco měnilo, i když tlaky jsou z různých regionů,“ dodal mluvčí. Ostravákům, kteří by na dálnici měli vjet jen výjimečně, ministerstvo radí, aby využili nezpoplatněných cest.

Jediný úsek na severomoravské části D1, který od ledna zůstane bez poplatků, bude 18 kilometrů mezi Bělotínem na Přerovsku a Hladkými Životicemi na Novojičínsku. Řidiči na něm až do srpna 2010 budou jezdit obousměrně a sníženou rychlostí pouze na jedné polovině dálnice. Druhou polovinu Ředitelství silnic a dálnic ČR zatím nedokončilo kvůli nedostatku peněz. Od letošního ledna musejí mít řidiči v Moravskoslezském kraji dálniční známky na rychlostních komunikacích R56 mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem a R48 mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem.

Stavba Pražského okruhu
Stavba Pražského okruhu