V Přerově se opravuje železniční nádraží

Přerov - V Přerově Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zahájila rozsáhlou rekonstrukci a modernizaci železniční stanice. Investice si vyžádá téměř pět miliard korun. Většinu nákladů uhradí dotace z evropských fondů, uvedl náměstek pro strategii SŽDC Bohuslav Navrátil. První etapa stavby potrvá do začátku roku 2014. Přerovský železniční uzel patří k nejvýznamnějším v celém Česku.

Železniční stanicí v Přerově vlak poprvé projel v roce 1841. Od té doby se toho podle místních mnoho nezměnilo. Dráhy se tam sice snažily investovat a v minulosti přispělo například na rekonstrukci fasády výpravní budovy i město, neutěšený vzhled nástupišť a podchodu ale veškeré úsilí zhatil.

Práce na opravách železniční stanice začaly už v září 2009. Stavební firma zatím stihla zrekonstruovat přednádraží v úseku od Horní Moštěnice po Mádrův podjezd. Ten přijde na řadu letos a hned pak se dělníci pustí do úprav samotného nádraží.

„Investice je natolik rozsáhlá, že nelze vyloučit její dopady na cestující,“ uvedl Navrátil. Dodal, že kvůli rekonstrukci se budou zpožďovat vlaky a stavbu pocítí i lidé z okolí, protože na staveništi se budou pohybovat těžké stroje.

Opravy se týkají úseku od Horní Moštěnice až po ukončení železničního mostu přes řeku Bečvu v Přerově. Stavebníci v úseku upraví 25 kilometrů kolejí a zhruba 100 výhybek, vybudují nové zabezpečovací zařízení a trakční vedení a opraví železniční most. V prostoru nádraží postaví nový bezbariérový podchod k nástupištím, která se rovněž dočkají úprav.

/*json*/{"map":{"lat":49.446923509499,"lng":17.445087432861,"zoom":16,"mapTypeId":"hybrid"},"markers":[{"lat":49.447718695931,"lng":17.444529533386,"type":"1","description":""}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Investice vyjde na 4,92 miliardy korun. Evropská dotace by měla zaplatit 2,92 miliardy Kč. Další část nákladů investor pokryje podle Navrátila z úvěru od Evropské investiční banky a z vlastních zdrojů. Ještě loni ale hrozilo, že ministerstvo dopravy kvůli vládním škrtům, jednu z největších investic do železnice zmrazí.

Druhá etapa modernizace začne nejdříve až po roce 2015. Její součástí by měly být opravy úseků Přerov - Prosenice a Přerov - Dluhonice.

Vizualizace rekonstrukce železničního nádraží v Přerově
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24