Stávka ostravské MHD pokračuje, dohoda je daleko

Ostrava – Stávka zaměstnanců ostravského dopravního podniku pokračuje i po odpoledním jednání s vedením. Začala úderem půlnoci, vyhlášena byla jako časově neomezená. Zaměstnanci dopravního podniku chtějí zvýšit platy, zatím ale nejsou úspěšní, přestože během stávky vyjednávali s vedením firmy už dvakrát. Nepracuje asi polovina zaměstnanců – řidičů a zaměstnanců dílen. Dopravní podnik vzal navíc do služby i brigádníky nebo penzisty, takže výraznější komplikace během dne nenastaly. Dopravní podnik předem oznámil, že počítá s provozem odpovídajícím nedělnímu režimu, podle mluvčího Miroslava Albrechta se to podařilo splnit asi z 90 procent.

Stávku odboráři vyhlásili minulý týden, začala dnes. Dopravní podnik nechce přistoupit na mzdové požadavky odborů. Odborová organizace by letos chtěla zvýšit platy o pět procent, vedení podniku ale nabídlo pouze jedno a půl procenta. „Dopravní podnik už nemá kam ustoupit. Rozpočet nám neumožňuje splnit požadavky odborů,“ řekl mluvčí dopravního podniku Miroslav Albrecht.

„Tu 'velkorysou' nabídku, že letos dostaneme houby a příští rok zase houby, tu ať si nechají. Jedno a půl procenta tarifní mzdy, to bude dělat od 200 do 340 korun v různých profesích, to je opravdu o ničem,“ odmítl návrh vedení odborový předák Ivo Protivínský.

Trolejbusy nestávkovály

„Celá údržba trolejbusů stávkuje, nejsou v dílnách. Řidičů trolejbusů je tu, bohužel, jenom pár, ale věřím, že se přidají další. Řidiči tramvají taky jezdí, takže je vyzýváme, aby se k nám přidali, protože není jiné cesty než se tímto způsobem zapojit do protestu,“ doplnil Protivínský.

Právě neúčast řidičů trolejbusů naznačila, že zaměstnanci dopravního podniku nejsou příliš jednotní a rozpory panují i mezi odborovými špičkami. Podle Iva Protivínského řidiči o stávce nevěděli, protože jejich odborový předák jim o ní neřekl. „Nestojí před nimi s pomyslným praporem – táhne to s vedením,“ obvinil Protivínský svého kolegu.

Stávka může trvat i týdny

Stávkující dopoledne prošli průvodem přes město od ředitelství DPO k ostravskému magistrátu. Přitom se snažili brzdit dopravu, když na přechodech pro chodce záměrně pomalu přecházeli před vozidly MHD. Jejich řidiče skandováním „Přidej se! Přidej se!“ nabádali, ať se k protestu připojí. „To jsou tvoje peníze - i ty je budeš potřebovat, děláme to i pro tebe!“ křičeli demonstranti na řidiče v tramvajích či trolejbusech.

Protivínský řekl, že řidiči budou stávkovat, dokud budou mít síly – třeba i dva týdny. Stávka je neomezená, její účastníci ale vyjadřovali naději, že skončí úspěšně a brzy.

Vzhledem k tomu, že do stávky vstoupili především řidiči autobusů, na které jsou odkázáni lidé ze sídlišť, plynulo z okrajových částí Ostravy do centra mnohem více aut než obvykle. Ani automobilisté se ale nevyhnuli zdržení. Demonstranti se snažili blokovat je na přechodech.

Ivo Protivínský, předseda závodního výboru:

„Věřím, že to bude velké, zejména u atobusových spojů, protože tam jsou nejvíce radikální. Trolejbusová provozovna nemá zájem na stávce, jsou spokojení se svými platy.“

Polovina řidičů jezdila podle upravených jízdních řádů

Mluvčí DPO uvedl, že na ranní směně stávkovala méně než polovina řidičů. „V porovnání s běžným denním nasazením cca čtyř set řidičů přišlo dnes ráno do práce 214 řidičů, což je více než polovina,“ doplnil Albrecht. „Nevím, jakým způsobem to zaměstnavatel počítá, já mám údaje od odborových předáků,“ dodal k tomu Protivínský. Podle odborářů šli dnes do práce i důchodci nebo lidé z kanceláří.

Dopravní podnik přednostně vypravuje vozy, které mají větší kapacitu. Na internetových stránkách jsou jízdní řády, které momentálně platí. Lidé mohou pro informace telefonovat i na čísla 597 401 555, 597 401 556 nebo 602 121 010.