Vyškovská trať nebyla v pořádku, říct si to museli strojvedoucí

Vyškov – Jednokolejka, na které v neděli havaroval nákladní vlak, je předmětem nového sporu Drážní inspekce a Správy železniční dopravní cesty. Podle inspektorů vlak vykolejil kvůli poničeným a uvolněným upevňovacím šroubům, které nebyly spolehlivé v 98 procentech délky trati Brno–Vyškov–Přerov. Ve špatném stavu však byly i kolejnice. Drážní inspekce upozornila, že SŽDC o problémech věděla déle než rok. Do opravy se ale nepustila. Na nebezpečný úsek se museli upozorňovat strojvedoucí a sami před ním zpomalit. V noci na dnešek byl železniční úsek u Topolan opět otevřen. Provoz v kritickém místě je ale omezený na třicetikilometrovou rychlost.

Nehoda se stala nedaleko Vyškova, vlaky se na důležitou, ale zanedbávanou železnici vrátí nejdříve ve středu ráno – po třídenní výluce. Že vykolejil právě nákladní vlak a nehoda se obešla bez zranění, bylo podle Drážní inspekce jen štěstí. Poslední varování, že trať není v pořádku, přišlo v pátek, Správa železniční dopravní cesty, které koleje patří, ale nic neudělala. Úsekem od té doby do nedělní nehody projelo 24 osobních vlaků a 80 rychlíků plných lidí. Inspektoři jsou přesvědčeni o tom, že všichni lidé ve vlacích byli ohroženi.

Na opravu čekaly koleje celý rok

Video Josef Dvořák a Ivan Jágr v Událostech, komentářích
video

Josef Dvořák a Ivan Jágr v Událostech, komentářích

Že podobná situace nastane, hrozilo ještě déle, upozornila teď inspekce. Už v dubnu narazili její zaměstnanci při kontrole trati na vady kolejnic. „V místě, kde došlo v neděli k vykolejení nákladního vlaku, bylo zjištěno před rokem 116 defektoskopických vad, které měly být odstraněny do půl roku a ani po půl roce odstraněny nebyly,“ konstatoval generální inspektor Drážní inspekce Roman Šigut.

SŽDC ale odmítla, že by vykolejení bylo důsledkem vady kolejnice. „My jsme ty závady sledovali a zjistili jsme, že se nijak nerozvíjely. Nelze je spojovat s nehodou,“ uvedl mluvčí správy Pavel Halla. Přiznal ovšem, že organizace s opravou kolejnic dlouho váhala: „To, že nebyly opraveny, je v současné době předmětem vnitřního vyšetřování, na jehož konci mohou padnout i konkrétní lidé, kteří nesou odpovědnost.“

Spory se hrotí

Do případu zasáhl i ministr dopravy Radek Šmerda. Vadí mu, že si Správa železniční dopravní cesty vyměňuje s Drážní inspekcí obvinění přes média. „Je problém mezi vyšetřovatelem a provozovatelem dráhy. Ministr dopravy si na základě vyhrocené diskuze, která se vede přes média, pozve oba dva manažery k vysvětlení,“ uvedl mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský.

Spor podobný tomu, který se rozhořel po vykolejení u Vyškova, proběhl nedávno kvůli lomům kolejnic na trati z Kostelce u Jihlavy do Slavonic. Drážní inspekce si postěžovala, že Správa železniční dopravní cesty čtyři roky ignoruje její upozornění na špatný stav trati.

Správa železniční dopravní cesty i Drážní inspekce vznikly jako následníci státního podniku České dráhy v roce 2003 (třetím novým podnikem byla akciová společnost České dráhy, která se tedy liší od bývalých státních drah). SŽDC se stala vlastníkem kolejí a další infrastruktury (trakční vedení, zabezpečovací zařízení…), později také zastávek či nástupišť. V popisu její práce je dnes i organizace provozu, zatím ji ale na základě vzájemné smlouvy zajišťují zaměstnanci Českých drah. SŽDC také sestavuje jízdní řády, přiděluje dopravcům vlakové cesty a vybírá od nich poplatek za využití železniční dopravní cesty.

Drážní inspekce vyšetřuje mimořádné události na drahách (nejenom státních, ale např. také na soukromých lanovkách nebo v tramvajových provozech) a provádí na nich také tzv. státní dozor. Kontroluje tedy dráhy, upozorňuje na nedostatky a dohlíží na jejich odstraňování.

Strojvedoucí raději zpomalili sami

SŽDC ovšem ve vyškovském případě opomněla učinit i nejjednodušší opatření – zavést pomalou jízdu v místě, kde se vlaky chovaly podivně. Česká televize dnes získala nahrávky, které si na svůj mobilní telefon pořídil jeden ze strojvedoucích. Ukazují, že na špatný stav trati museli operativně zareagovat sami strojvedoucí a výpravčí.

„Dobrý den, víte o vybočení v Topolanech? Je to v mém směru doleva vybočené, obě dvě koleje,“ hlásil strojvedoucí. „Já jsem právě mluvil s traťmistrem a ten tvrdí, že s motorovým vlakem to sice háže, ale u rychlíků to tak znatelné není,“ odpověděl mu výpravčí s tím, že snad během dalšího týdne dojde k opravě. „Strojvedoucí ale upozorněte, ať tam jedou maximálně 30 kilometrů v hodině, víc ne. Kdyby jeli rychleji, asi je to tam vyhodí,“ varoval ještě strojvedoucí.

Nakonec možná právě tato neformální komunikace obsluhy vlaků zabránila případné tragédii. Strojvedoucí se dále informovali a výrazně zpomalovali, ačkoli na místě chybělo jakékoli upozornění. „Naši chlapi se zachovali jako profíci, jen díky nim se nestalo neštěstí,“ komentoval prezident Federace strojvůdců Jindřich Hlas.

Uvolněný šroub
Uvolněný šroub