Klienti „lepší“ pojišťovny mají v Karviné přednost

Karviná – Pacienti, kteří potřebují služby nemocnice v Karviné-Ráji, se dělí na dvě kategorie – jedni mají v léčbě přednost, druzí si na zákrok počkají i několik měsíců. Nemocnice mezi nimi rozlišuje podle barvy kartičky pojišťovny. Přednost mají klienti České průmyslové zdravotní pojišťovny. Rozlišování pacientů podle pojišťoven vymyslelo vedení nemocnice, podle kterého je to ekonomicky nejvýhodnější. Kraj, tedy zřizovatel nemocnice, však hovoří o neetickém a nemorálním jednání. Podobně smýšlejí o karvinské praxi také samotné pojišťovny včetně té, jejíž klienti jsou upřednostňováni. Průmyslová pojišťovna se bojí, že nemocnice její peníze zneužívá, a chystá kontrolu.

Svůj nápad upřednostňovat klienty pojišťoven, které lépe platí, prosazuje vedení karvinské nemocnice prostřednictvím odměn. Dostávají je lékaři, kteří se chovají „ekonomicky“. Vyplývá to ze zápisu primářské porady, který detailně popisuje tzv. Akci milion. Získala ho Mladá fronta dnes. „Z toho zápisu vyplývá, že nemocnice má v této chvíli především zájem o klienty České průmyslové zdravotní pojišťovny a motivuje za hospitalizaci těchto klientů lékaře finanční odměnou tisíc korun,“ potvrdila novinářka MF Dnes Ivana Lesková. Podle ředitele nemocnice Petra Kovaříka Akce milion skutečně existuje, ale její cíl je prý zcela jiný.

Název Akce milion vychází ze skutečnosti, že má být lékařům na odměnách vyplacena částka jeden milion korun. Zatímco u České průmyslové zdravotní pojišťovny nemocnice limit vyčerpaný nemá, u jiných pojišťoven ho už překročila a lékařskou péči musí platit ze svého. Právě proto se ředitel rozhodl dělit pacienty podle toho, kde jsou pojištěni.

Lidé se však nemusí bát, že by je v Karviné nechali čekat například se zlomenou nohou. „Nejedná se o akutní péči, ta je poskytována vždycky a bezprostředně. U péče následné nebo u péče, která je plánována, si i pacienti musí uvědomit, u které zdravotní pojišťovny jsou pojištěni,“ uvedl ředitel Nemocnice Karviná-Ráj Petr Kovařík.

Takové uvažování je však podle zástupců kraje a pojišťoven nemorální a neetické. „Pro nás je velmi důležité, aby v naší nemocnici měl pacient rovný přístup k celému rozsahu poskytované péče - bez ohledu na to, u koho je pojištěn,“ říká náměstek hejtmana Karel Konečný.

„Nemocnice musí hodnotit svůj postup podle tří hledisek – medicínského, ekonomického a etického, tady byl příliš kladen důraz na to hledisko ekonomické,“ upozorňuje mluvčí RBZP Jan Vomlela. S postupem nemocnice nesouhlasí ani Česká průmyslová zdravotní pojišťovna, jejíž klienti mají v Karviné-Ráji přednost. V zařízení provede revizi, během níž chce zjistit, jestli byly všechny zdravotní úkony nutné. Zatímco vedení kraje vyzvalo nemocnici, aby Akci milion okamžitě ukončila, ta chce ještě jednat. Obě strany se mají sejít ve středu.