Křižovatku za 60 milionů obklopují betonové zátarasy

Zlín - Zlínský kraj se zlobí na své krajské město - kvůli zbrusu novému vjezdu do bývalého Baťova areálu. Stál 60 milionů korun, jezdit se po něm ale nesmí. Úředníci ze zlínské radnice totiž ke stavebnímu řízení zapomněli přizvat jednu z firem, na jejímž pozemku část křižovatky stojí. A majitelé proti stavbě vznesli námitku.

Nejenže křižovatka u Baťova areálu nefunguje, světla semaforu navíc matou řidiče, kteří by chtěli odbočit. Zelená sice svítí, bloudící auta přesto řadí zpátečku. A podobný paradox je i na druhé straně barikády - řidiči stojí na červenou, ačkoliv skrz betonové kvádry do křižovatky žádný vůz nevjede.

Křižovatka ale nemohla být zkolaudována kvůli chybě úředníků. „Obdrželi jsme odvolání opomenutého účastníka stavebního řízení,“ vysvětluje, proč křižovatka nefunguje, zlínská zastupitelka Eva Štauderová (MOR).

Podle vyjádření jednatele firmy, která vznesla proti stavbě námitku, Čestmíra Vančury by křižovatka nakonec fungovat mohla: „Potřebujeme najít technické řešení, které umožní integraci křižovatky do dopravní struktury Baťova areálu,“ vysvětluje Vančura.

Auta nemohou vyjet ani z areálu
Auta nemohou vyjet ani z areálu

Zbrusu nová křižovatka totiž zpřetrhala původní síť cest uvnitř Baťova areálu a dvě z nich zaslepila. Firma se teď ke svým výrobním halám dostane jen zajížďkou. Paralelní otevření starých cest a současně i nové křižovatky je vzhledem k vzájemné blízkosti podle policie nebezpečné. A Zlínský kraj se zlobí. Sám totiž do stavby vložil 20 milionů.

„Ohradili se podle mého názoru právem, protože v rámci stavebních řízení nebyly vzaty v potaz jejich připomínky,“ říká náměstek hejtmana zlínského kraje Libor Lukáš (ODS).  

Do areálu bývalých Baťových závodů přitom proudí stále víc lidí. Už to nejsou jen továrny, ale taky krajský a finanční úřad, policie, desítky obchodů. Do dvou let se sem přestěhuje i galerie a muzeum. Jediný vjezd, navíc z druhé strany areálu, nestačí.

Zlínská radnice teď musí najít způsob, jak znovu otevřít zaslepenou cestu a přitom neporušit nařízení dopravní policie.  Jedinou cestou, jak co nejrychleji křižovatku otevřít, je dosažení dohody s firmou, na jejímž pozemku část křižovatky stojí. Druhou možností je zrušení původního stavebního povolení a vrácení projektu magistrátu k opětovnému posouzení. Dodatečné řízení může trvat roky. Vedení kraje ale po městu požaduje, aby celou situaci vyřešilo do konce letošního roku.