Pokud Lednice neopraví zámecké jízdárny do dvou let, přijde o dotace

Lednice - Dlouhá léta hledala Lednice stamiliony na nutnou opravu chátrajících zámeckých jízdáren. Jenomže ani dva roky poté, co je získala z evropských fondů, se projekt nikam nepohnul a zahájení výstavby se stále odsouvá. Do roku 2013 přitom musí být vše hotovo, jinak město o pět set milionů přijde. Zarážející je, že stavba zatím nemá ani vybraného generálního dodavatele.

Do roku 2013 mají být zrestaurovány zchátralé barokní jízdárny a konírny zámku v Lednici na Břeclavsku. Projekt přijde na bezmála půl miliardy korun a bude financován především z prostředků Evropské unie. Jeho cílem není pouze obnova jízdáren, vznikne tam navíc nové kulturní a vzdělávací centrum. Doposud se však neví, kdo nákladnou rekonstrukci dostane na starost.

Za otálením se začátkem stavby může podle lednického starosty Libora Kabáta (SNK ED) byrokracie. Přípravy pozdržela především dlouhá jednání s památkáři o pronájmu stavby za účelem rekonstrukce či vyřízování stavebního povolení. Čas se však krátí, a s ním se zvětšuje hrozba, že město o milionové dotace, které tak usilovně shánělo, nakonec přijde. „Časovou ztrátu se snažíme dohnat, detailů, které se ještě musí dořešit, je ale hodně. V tuto chvíli máme hotové všechny dokumentace a podklady, je připravené tendrové řízení. Doufáme, že ho vyhlásíme nejpozději příští týden,“ slíbil Kabát.

Výběrové řízení ale bude trvat nejméně tři měsíce a vedení města nezbývá než doufat, že se mu dodavatele podaří vybrat v plánovaném termínu a zároveň že žádná z neúspěšných firem nepodá proti výsledku odvolání. To by znamenalo další zdržení i o několik měsíců. „Moc dobře se mi z toho nespí. Dát to tady do pořádku je asi náročnější úkol, než jsem si myslel na začátku,“ svěřil se Libor Kabát.

Vedení kraje ale přesto zůstává celkem optimistické. „Přípravné práce mají hodně etap. Myslím si, že projekt lednických jízdáren se v tomto nijak nevymyká praxi těchto velkých projektů. Vždycky se najdou nějaké problémy, které se naskládají, ale já věřím, nakonec se to všechno dobře vyřeší,“ tvrdí náměstek jihomoravského hejtmana Václav Božek (ČSSD).

Kdysi výstavní jízdárny dnes slouží jako skladiště

Unikátní komplex jízdáren a koníren je dílem věhlasného barokního architekta Jana Bernarda Fischera z Elrachu. Téměř po celé 20. století nesloužil původním účelům, což ho značně poznamenalo. Využíván byl jako sklad, tělocvična nebo hasičská zbrojnice. Rozsáhlý objekt potřebuje obnovu zničených fasád a celkovou úpravu interiéru.

Zanedbané zámecké jízdárny plné harampádí
Zanedbané zámecké jízdárny plné harampádí
Více fotek
  • Zanedbané zámecké jízdárny plné harampádí zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/31/3081/308097.jpg
  • Zámecké jízdárny v Lednici zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/31/3082/308128.jpg
  • Zámecké jízdárny v Lednici zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/31/3082/308129.jpg
  • Zámecké jízdárny v Lednici zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/31/3082/308130.jpg

Vytvoření multifunkčního centra by mělo výrazně pomoci k rozvoji turistického ruchu v Lednici. „Jízdárny by měly nabídnout turistům další možnost kulturního vyžití. Počítáme s pořádáním výstav, koncertů a společenských setkání,“ řekl starosta Kabát. Zdůraznil, že obec marně hledala finance na projekt dlouhá léta.

Lednický zámek je nejnavštěvovanější památkou na Moravě. Společně se zámkem v nedalekých Valticích a přilehlým okolím je zapsán od roku 1997 na seznam světového kulturního dědictví UNESCO. Areál tvoří nejen památky, ale i rozlehlá krajina upravená ve stylu anglického parku.