Sběratelé angličáků se v Brně chlubili svými nejlepšími kousky

Brno - Od nejobyčejnějších modelů za padesát korun až po unikáty, které svou hodnotou přesahují i několik tisíc. V Brně se dnes sešli sběratelé miniaturních autíček - takzvaných angličáků, aby na pravidelné burze porovnali a rozšířili své kolekce. A možná také zlákali své budoucí následovníky. Přestože modely aut přitahují dětské oči jako magnet, opravdu vášnivých sběratelů v Česku rok od roku ubývá.

Jsou třiačtyřicetkrát menší než normální auta a místo v garážích parkují v krabičkách od sirek. Modely automobilů uchvátily za téměř sedmdesát let své historie srdce nejednoho chlapce. Ti, kterým sběratelská vášeň vydržela až do dospělosti, se scházejí na pravidelných burzách. Na nich mají jedinečnou příležitost pochlubit se svými nejlepšími kousky nebo své sbírky doplnit o nové.

A rozhodně nejde o úzce regionální záležitost. Do Brna dnes kvůli tomu jeli někteří i stovky kilometrů. „Jezdí k nám zástupci z Polska, z Ostravy, ze Slovenska, z Německa, Rakouska, občas se objeví dokonce nějaký zástupce třeba z belgického nebo holandského Matchboxu,“ řekl organizátor Pavel Sobol.

Matchbox inspirovaly krabičky od sušických sirek

Právě ve společnosti Matchbox vznikl vůbec první „angličák“, v roce 1952 jej vyrobil Jack Odell. Chtěl jej ukázat svému příteli Richardu Kohnstamovi - aby se však křehký model cestou nepoškodil, vložil jej do krabičky od československých sirek ze Sušic. Kohnstamovi se tento nápad zalíbil a o dva roky později si nechal zaregistrovat ochrannou známku Matchbox, jejíž název odvodil od vysunovací krabičky.

Výstava modelů aut v Brně
Výstava modelů aut v Brně

„První autíčka už byla velice detailně propracovaná. Vyráběla se ze zinkové slitiny a byla barevná, takže dětem se velice líbila. Postupně se z nich za minulé éry stal turistický sběratelský artikl, který si mohli ze zahraničí dovézt ti, co mohli vyjet,“ popsal Sobol.

Dnes je původní firma součástí nadnárodního koncernu Mattel a většina angličáků se vyrábí v Číně. Přesto se v Česku najde stále hrstka nadšenců, kteří se pouštějí do výroby vlastních omezených sérií.

Některé modely mají hodnotu normálních aut

Modely, ostatně jako každý sběratelský kousek, získávají stářím na hodnotě. Nejdražší kusy na světě stojí téměř dvě stě tisíc korun. I to je důvod, proč sběratelé musejí být při koupi ostražití, aby nenaletěli podvodníkům. „Falzifikát většinou poznám, ale dneska se objevují i falzifikáty na velmi vysoké úrovni. Tam už to leckdy na první pohled rozpoznat nejde a chce to podrobnější studium,“ tvrdí odborník na modely aut Libor Mikš.

I přesto, že na dnešní výstavu dorazily desítky sběratelů, zájem o modely angličáků postupně slábne. Sběratelé proto doufají, že se i mezi mladší generací najdou nadšenci, kteří budou v jejich milé tradici pokračovat.