Colorito aneb krása benátské malířské školy

Na řemeslnou dokonalost a krásu pláten stvořených malíři  v Benátkách a okolí v 16. až 18. století vsadila nyní Moravská galerie v Brně. Výstava Colorito, která v brněnském Místodržitelské paláci potrvá až do května příštího roku, nabídne i tak slovutná jména, jako je Paolo Veronese, Francesco Bassano, Sebastiano Ricci, Francesco Guardi, Giovanni Antonio Pellegrini nebo Nicolo Bambini.

Nemusíte být jenom milovníky starých obrazů, abyste docenili dlouho opomíjené i téměř neznámé ukázky benátské malířské školy ze zámeckých sbírek. Nová expozice Colorito jich nabízí přesně jedenačtyřicet.  Výstavy starého umění jsou ostatně velmi žádané a módní ve všech velkých evropských městech. Stačí vzpomenout expozici renesančních portrétů v Berlíně, středověcí mistři pravidelně tvoří největší návštěvnické magnety v sousední Vídni.

Bude asi třeba zmínit, že název colorito znamená v češtině něco jako kresbu a způsob práce s barvou.  Odkazuje se tady k dobovému malířskému směru kolorismu, který stavěl barvu nad linii. Vystavené práce patří výhradně Benátčanům a jedná se vlastně o obrazy ze zámeckých sbírek na Moravě a ve Slezsku nebo fondů olomouckého arcibiskupství i v muzeích umění.  Kouzelné bude na výstavě také porovnávat zpracování různých témat, kterých je tady skutečně nepřeberně. V přízemních sálech Místodržitelského paláce narazíte na mytologické i náboženské náměty, historické výjevy, alegorie, obrazy s erotickým podtextem ale také ukázkový naturalismus.

K neviditelným kladům výstavy vlastně patří i fakt, že čtvrtina obrazů snesených ze zámeckých chodeb a salonů byla před vystavením restaurována. K nejvýznamnějším plátnům v expozici, která chce navodit atmosféru města plného kanálů, gondol a křivolakých benátských uliček, patří Portrét hraběte Collalto, který stvořil samotný Paolo Veronese. Zážitkem bude také Bambiniho Jupiter, Juno a Io ze zámku ve Velkých Losinách.  Mimořádný zážitek nabídne také veduta od Bernarda Bellota, známého pod přezdívkou Canaletto, ale také obraz  Francesca Bassano, jehož dílo Ecce homo vzniklo jako součást pašijového cyklu pro kostel v Brescii.

Návštěva brněnské výstavy tak vlastě zlomkovitě může suplovat zážitek z obrazáren ze zámků ve Valticích, Náměšti nad Oslavou, Jaroměřicích nad Rokytnou či Velkých Losinách. A pokud máte v malířském umění rádi melancholii, zamlženost a náladovost, budou na vás podobné nálady v expozici Colorito doslova proudit. S naznačenou atmosférou totiž pracovala právě jedinečná benátská malířská škola, která odrážela ducha města otevřeného díky mezinárodnímu obchodu světu, ale také izolovaného v jakési ostrovní uzavřenosti. V Benátkách totiž chyběly antické památky, jimiž se jinak inspirovali všichni italští umělci a zdejší malířství od konce 15. století vyvíjelo zcela samostatně a na vlastních základech.  Tato jedinečná umělecká svéráznost, rukodělná perfekce a také omamná atmosféra vyzařující z těchto starých pláten představuje hlavní devizy výstavy Colorito, jejíž návštěva bude zážitkem nejen pro příznivce starého umění.