Havířovské nádraží nejspíš padne

Havířov - Česká komora architektů bojuje za nádražní budovu v Havířově. Podle jejich názoru je architektonicky cenná. Zástupci komory proto vyzvali České dráhy i město, aby ještě zvážili chystanou demolici. Ti to ale odmítají. Stavbu nové budovy označují za nejlevnější řešení.

Halu havířovského nádraží charakterizují neobvyklé geometrické kompozice. Budova se řadí ke stavbám vědeckého funkcionalismu. Vznikla koncem 60. let. Už dlouho chátrá. České dráhy ji ale opravovat nebudou. Chtějí ji zbourat a na jejím místě postavit halu novou. Tento postup letos schválilo i havířovské zastupitelstvo. České komoře architektů se takový postup nelíbí. „Nás architektonická veřejnost upozornila, že stavba má velkou architektonickou hodnotu a že by bylo vhodné zvážit demolici. Proto jsme na to upozornili,“ uvedla mlučí České komory architektů Markéta Pražanová.

České dráhy ale své rozhodnutí měnit nechtějí. Demolice je podle nich nezbytná. „Jevilo se nám to jako jediná varianta, která přinese potřebné snížení nákladů. Dělat rekonstrukci, která by zatížila vlastníka neúměrnými provozními náklady, není možné. Vnímáme toto rozhodnutí jako nejsprávnější,“ vyjádřila se mluvčí ČD Kateřina Šubová. Na stavbu nového nádraží, které bude sloužit zároveň vlakové i autobusové dopravě, chtějí České dráhy i město získat evropské peníze. Aby to stihli, musejí podat žádost co nejdříve. To je také důvod, proč už začali hledat projekční kancelář, která vypracuje dokumentaci. „Žádost by měla být podána nejpozději v polovině příštího roku, abychom splnili podmínky,“ potvrdil náměstek primátora Havířova Petr Smrček. Aby ČD i město získali evropské peníze, musejí zahájit stavbu nejpozději za rok a půl - tak, aby bylo nádraží hotové do roku 2014.