Hackeři prolomili telefonní linku a provolali desetitisíce

Olešnice – Faktura na téměř sto dvacet tisíc korun za telekomunikační služby překvapila vedení firmy VSP Group. Přes firemní IP telefon totiž někdo za jedinou noc uskutečnil sedm tisíc minut hovorů do exotické Guineje. Podle odborníka jde o dílo hackerů, kteří se voláním na zpoplatněné linky chtěli obohatit. I když operátor nejprve trval na zaplacení faktury, nakonec ze svého požadavku ustoupil.

Když si v olešnické firmě VSP Group pořídili takzvaný IP telefon, mysleli si, že ušetří. Místo toho jim po měsíci přišla faktura na téměř 120 tisíc korun. Někdo zneužil firemní telefon k drahým hovorům do Guineje. „Podle informací od operátora se to stalo v noci z 8. na 9. prosince. Šlo o pět až šest stovek připojení do Guineje, celková částka dělá asi 119 tisíc korun,“ popsal majitel firmy Stanislav Doskočil. 

Telefon napadl volací automat ve čtvrtek 8. prosince krátce po 21. hodině. Nikdo ze zaměstnanců firmy ani nikdo zvenčí to být nemohl – areál firmy střeží bezpečnostní kamery. Hovory mířily z moravské Olešnice do africké Guineje přes takzvaný svazek internetové telefonie. „Volací automaty jsou postavené tak, aby využily veškerou kapacitu tohoto svazku, takže může probíhat i 20 nebo 30 hovorů souběžně,“ objasnil odborník na internetovou telefonii Pavel Cenek. 

První nesrovnalosti objevil vedoucí pobočky Martin Baka. „Když jsem 9. prosince přišel o půl sedmé ráno do kanceláře, viděl jsem, že telefon svítí. Nikdo z něj ale nevolal. Přístroj na nic nereagoval, tak jsem to vytáhl ze zásuvky,“ řekl Baka. Po chvíli telefon opět připojil a vše se zdálo být v pořádku. „Asi za tři hodiny mi volali, že přístroj začal znovu sám vytáčet a na nic nereaguje,“ popsal Baka. Zaměstnanci raději telefon úplně vypojili a věc nahlásili vedení, které se obrátilo na operátora. 

Firma nakonec platit nemusí

Služby renomovaného operátora si majitel firmy VSP Group Stanislav Doskočil představoval jinak. „Když se to přihodilo, slíbili nám, že se věc bude řešit řádově v hodinách. Přes celý víkend se nic nedělo a teprve v pondělí na naše upozornění se nám ozvali,“ uvedl Doskočil. 

T-Mobile nejprve odmítl případ z Olešnice komentovat s tím, že jej musí nejprve vyřešit se zákazníkem. Česká televize má k dispozici email, který dokládá větší rozsah problému. „Z důvodu zvýšení bezpečnosti na službě Hlasová linka Premium dojde v lednu k postupné deaktivaci odchozích mezinárodních hovorů. Jedná se o preventivní opatření bránící hackerům zneužívat VIP služby a ochranu našich zákazníků před útoky,“ uvedl v emailu člen týmu péče o významné zákazníky Radek Farkaš z T-Mobilu. 

Operátor nakonec obrátil a celou částku firmě odpustil. České televizi to protvrdil mluvčí T-Mobilu Jiří Janeček s tím, že se z jejich strany jedná o nestandarní krok. Případ z Olešnice přesto skončí na policii, podvedená firma totiž podala trestní oznámení.