Po fotbalovém hřišti se proháněly legendární „fechtly“

Slavkov u Brna – Legendární motocykly JAWA 50 Pionýr dnes závodily ve Slavkově u Brna. Na poslední klání sezóny s názvem Zavírání šoupátek se sjelo šedesát příznivců tohoto legendárního československého stroje, aby symbolicky ukončili motorkářskou sezónu. I když blátivý terén přinesl nejeden pád, závodníci se rozhodně nenechali odradit.

Blátivý terén prověřil tři a půl koňské síly legendárních motocyklů. Závod na ploché dráze dokázal, že motocykl JAWA Pionýr je mezi motorkáři stále velice populární. „Tím, že máme teplé počasí, a přitom jsme očekávali, že bude mrznout a trať bude pevná a tvrdá, tak trochu rozměkla. Je to náročné především pro stroje bez jakýchkoliv úprav a na silničních pneumatikách,“ popsal organizátor závodu Jaroslav Zrebný. K vidění tak byly i pády a tvrdé souboje. „Trať je špičková, ale náročná na techniku jízdy. Moc to klouže. Uděláte jednu chybu a skončíte,“ svěřil se závodník Radek.

Mezi jednotlivými koly pak závodní týmy dávaly stroje do kupy. „Tento rok mě to chytlo, tak jsem si koupil mustanga. Je po repasu, ale kluci si z toho půjčili píst a nešlo to spravit,“ řekl další ze závodníků Jaroslav Chovanec. Že šlo především o závod nadšenců, to dokládají i Radkova slova. „Renovuju, rozdělávám, spravuju, zajíždím a jezdím závody. Je to pro mě něco víc jak jenom starý šrot!“ potvrdil závodník. 

Po posledním závodu letošní sezóny mohou teď jezdci uklidit nezbytné nářadí a své stroje do jara zazimovat.

Z historie pionýrů

0První série motocyklů Jawa Pionýr 550 se zrodila v roce 1954. Stroj tehdy stál 2 700 Kčs, vyráběl se v Považské Bystřici, a to ve dvou provedeních - de luxe a standart. První „fechtl“ by rozhodně neměl problémy dodržovat padesátku v obci, stroj totiž mohl jet maximálně čtyřicetikilometrovou rychlostí.