Brno chce řidiče naučit využívat parkovací domy. Zřídí rezidenční místa

Brno - Brněnský magistrát znovu otevřel otázku parkování v Brně. Po říjnovém fiasku, kterým skončilo dvouleté výběrové řízení na novou strategii parkování, na problému město začalo pracovat samo. Jeho cílem je vypracovat léta debatovaný generel takzvaného rezidenčního parkování, jehož součástí je vytvoření městských zón. Zároveň chce naučit přijíždějící motoristy využívat stávající i plánované parkovací domy. 

Stovky aut kroužící desítky minut při hledání volného místa - každodenní rutina v blízkosti centra Brna. Město už několikanásobně překročilo svoji kapacitu parkovacích míst. Jen v Brně je registrováno 80 000 vozidel, přitom každý den tam dojíždí desetitisíce dalších aut z okolí a každoroční nárůst počtu aut se projevuje nejvíce právě na nedostatku parkovacích míst. Auta proto stojí prakticky kdekoli, což způsobuje komplikace zejména pro městskou hromadnou dopravu.

Největší problém má již tradičně centrální část města. Stačí si ale počkat na osmnáctou hodinu a desetitisíce aut se přelijí zpět na sídliště na okrajových městských částech. Podle statistik městských úředníků jsou na tom nejhůře městké části Nový Lískovec nebo Vinohrady. S novými klasickými parkovišti se ale kvůli nedostatku prostoru už rozhodně nedá počítat.

„Musíme zachovat určité plochy zeleně a podobně, není možné, abychom skončili na betonovém městě. Takže samozřejmě to znamená hledat řešení ve formě parkovacích domů, park and ride, tedy odstavování velkého množství vozidel ve větší vzdálenosti od centra,“ uvedl již dříve Ladislav Macek (ČSSD), brněnský náměstek primátora pro technické záležitosti.

Vzniknou parkovací zóny a místa vyhrazená pouze pro obyvatele

Magistrát už slavnostně ohlásil, že neúnosnou situaci zachrání tři nové parkovací domy - stavět se má začít letos. Druhým dechem úřad hlásí, že přibudou placená stání. 

„Dnes jsou ulice plné aut a parkovací domy naopak zejí prázdnotou. To je potřeba změnit, proto chceme zřídit parkovací zóny. Otázkou je, kde a za jakých podmínek pro lidi to bude,“ řekl starosta městské části Brno-střed Libor Šťástka (ODS).

Parkovací zóny, mýtné v centru města a parkování před domem vyhrazené pro obyvatele by se mělo do několika let stát naprosto normální součástí života na území města. Jinými slovy by Brno mohlo být rozděleno podle čar na parkovištích, která budou označovat, kdo a kde může parkovat.

Úředníci už začali řešit otázky, jestli se budou vybírat poplatky už za jedno, nebo až za dvě auta na rodinu a jestli se alespoň v dopoledních hodinách uvolní místo v rezidenční zóně i pro ostatní. Radnice Brna-středu zase plánuje vlastní velkou anketu mezi obyvateli - kolik by byli ochotni zaplatit za místo před domem. Starosta Šťástka se podle svých slov inspiroval u dalších velkých měst, jako je Praha nebo Vídeň.