„Neviditelný tank“ bude brzy skutečností

Londýn – Vědci se v posledních letech čím dál častěji zabývají výzkumem technik bojového maskování. Náhlé zjevení dobře maskovaného tanku či letadla může být pro nepřítele ošklivý šok. V létě otestovala svůj systém aktivního maskování „Adaptiv“ britská zbrojovka BAE Systems. Speciální panely podle BAE poskytují dostatečnou ochranu a v případě poškození je možné je snadno vyměnit. Navíc systém spotřebovává poměrně málo elektrické energie. BEA by ho chtěl do praxe uvést do dvou let. A na podobné taktice prý pracují taky i Izraelci a Američané.

„Tohle je něco jako neviditelný plášť Harryho Pottera, který funguje v infračerveném spektru. Dokáže nepřítele opravdu oklamat, nedokáže jím potažené vozidlo totiž zaměřit,“ dodal projektový manažer Peder Sjölund. Bojové vozidlo pěchoty CV90 pokrývá tisícovka šestihranných kovových panelů napájených elektrickým proudem. Kamery na palubě snímají okolí a podle toho mění počítač teplotu jednotlivých panelů. Pro termokamery nepřítele vozidlo splyne s okolím i přesto, že se pohybuje. „Každý z těchto panelů dokážeme samostatně velmi rychle ohřát nebo zchladit. Počítačový program každému zvlášť řekne, jakou teplotu má mít, aby tak dosáhl potřebného efektu,“ dodal Sjölund.

Maskovaný tank vypadá jako běžné vozidlo

Systém Adaptiv zároveň dokáže, aby se vojenská technika tvářila třeba jako naprosto neškodné vozidlo. „Pokud chcete nepřítele zmást a zamaskovat bojové vozidlo třeba jako obyčejné auto, tak se ohřejí panely, které utvoří potřebný obrys a vyplní ho. Zbytek panelů naopak změní teplotu tak, aby splynuly s okolím, a jsou pak neviditelné,“ dodal Sjölund.

Vývojáři BAE tvrdí, že panely zkombinovali s ostatními technologiemi kamufláže a vozidlo je prý neviditelné ve všech částech elektromagnetického spektra. V infračerveném je to ale zatím potřeba nejvíc. „Tohle je příklad různých hrozeb, proti kterým se bude systém muset bránit. Všechny mají jedno společné – infračervené senzory. Je to jedna z nejběžnějších metod vyhledávání,“ uvedl  Sjölund.

Technologie není určená jen pro použití na zemi. Kamufláž může schovat i letouny, lodě nebo i budovy. „Lodě nebo různé objekty nemusí využívat neviditelnost na blízko, můžeme u nich tak využívat větší panely,“ dodal Sjölund.  Dřív podobné pokusy troskotaly na příliš drahé výrobě, velkých nárocích na napájení nebo nedostatečné síle krytu.