Kauza nekvalitní stavby ostravské dálnice nabírá na obrátkách

Ostrava - Kvůli zvlněné dálnici D47 padají první hlavy. Ředitelství silnic a dálnic odvolalo z funkce vedoucího oddělení správy dálnic Brno zodpovědného za stavbu ostravské dálnice. Dodávky nekvalitní strusky, která zvlnění způsobila, navíc začne šetřit policie. Škody půjdou podle odhadů ministerstva dopravy do stamilionů korun.

Minulý týden - trestní oznámení Ředitelství silnic a dálnic kvůli údajným podvodům se struskou. Tento týden už i první personální změny. Kvůli D47 skončil vedoucí oddělení brněnské správy dálnic. Údajně nebyl dostatečně důsledný a reklamace zvlněné dálnice se proto táhla. „Činnost oddělení bude dočasně řízena ze strany silnic a dálnic pražského ředitelství,“ vyjádřila se mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Povrch zvlněné části dálnice D47 opravili stavaři už v roce 2009. Loni odborníci prokázali, že problémy působí nevhodná struska, která zvětšuje svůj objem. Ředitelství silnic a dálnic si objednalo vysokopecní strusku, která se prodává za 370 korun za metr krychlový. Zhotovitelská firma Eurovia ale použila strusku ocelárenskou, její cena je 12 korun za metr krychlový. Výrazný rozdíl je v ceně, ale samozřejmě také v kvalitě. „ŘSD nereaguje na naše výzvy o jednání, takže se k tomu nebudeme vyjadřovat,“ uvedla mluvčí společnosti Eurovia Petra Kučerová.

Zhotovitele stavby zřejmě čekají těžké chvíle. Státní zastupitelství dnes rozhodlo, že trestním oznámením na něj se musejí začít zabývat kriminalisté. „Rozhodl jsem o postoupení tohoto oznámení na policii k prošetření, protože z něho vyplývají skutečnosti, kdy mohlo dojít ke spáchání trestného činu podvodu v souvislosti s dodáním jiné strusky, než byla požadována ze strany ŘSD,“ potvrdil státní zástupce Radim Sobek. „Máme velký zájem na tom, aby bylo vše transparentně prošetřeno a dotaženo až k samotnému cíli,“ dodal ministr dopravy Pavel Dobeš. Sám se na zvlněnou dálnici přijede do Ostravy podívat příští týden. Má se sejít se zástupci města a zhotovitelské firmy.