Steve Jobs představil světu revoluční iPhone

San Francisco  - Snad žádný jiný mobilní telefon nedokáže vyvolat tak emotivní diskuse jako iPhone. Pro své příznivce je symbolem nejmodernější technologie a životního stylu, odpůrci v něm vidí předraženou placku, která za svůj úspěch vděčí pouze masivnímu marketingu. Datum 9. ledna 2007 se vrylo do historie společnosti Apple zlatým písmem – iPhone byl představen veřejnosti. Své uživatele přístroj našel – a není jich málo.

Začátky byly krušné

Vzhledem k prodejním úspěchům iPhonu si málokdo vzpomene, že první zkušenost kalifornské společnosti Apple s trhem mobilních telefonů nebyla příliš šťastná. V roce 2004 se firma spojila s americkou Motorolou a společně uvedly na trh přístroj Motorola ROKR E1. Šlo o vcelku tuctový model, jenž se od záplavy podobných mobilů odlišoval jen přístupem do applovského internetového obchodu s hudbou. Mobil nezaujal a jeho prodeje tomu odpovídaly. Apple musel přijít s něčím, co by lidi uchvátilo.

  • Steve Jobs
    Steve Jobs zdroj: ČT24
  • Steve Jobs
    Steve Jobs autor: Jeff Chiu, zdroj: ČTK/AP Photo

Zákazníci byli zvědaví – a měli proč

Do poslední chvíle utajovaný výsledek několikaleté práce překvapil, a to především tím, že na čelní straně přístroje bylo pouze jedno jediné tlačítko. Veškeré ovládání se totiž dělo prostřednictvím dotykové obrazovky, jež byla optimalizovaná pro ovládání prsty. Přístroj navíc dokázal reagovat i na dotyk více prsty najednou, takže třeba zvětšení obrázku se provádělo prostým roztažením palce a ukazováčku. Ostatně tyto charakteristiky si uchoval dodnes.

„Je to dotykový iPod se širokoúhlým displejem, dále revoluční telefon a nakonec perfektní přenosný internetový prohlížeč,“ tato slova roku při představení iPhonu opakoval Jobs tak dlouho, až diváci pochopili, že nejde o oddělené přístroje, ale o jeden – iPhone.


IPhone nebyl první

Už několik let před operačním systémem iOS, na němž je iPhone založen, kralovaly světu smartphonů operační systémy Symbian a Windows Mobile.  Avšak byl to přístroj od Applu, který si prorazil díru do světa. Svůj podíl na tom jistě měl i propracovaný marketing firmy, který z výrobků s logem nakousnutého jablka dokáže udělat neodmyslitelnou součást moderního životního stylu.

V čem tkví úspěch – jednoduchost a intuitivní ovládání

Jednoduchost - zavedení výrobci chytrých telefonů do té doby nabízeli telefony fajnšmekrům, kterým nevadilo strávit hodiny nad návodem a složitější ovládání. Iphone zacílil na jednoduchost, takže přístroj dokonale zvládne ovládat kdokoli.

Pojem „ekosystém“ dostal nový rozměr

Tento termín, vypůjčený z oblasti přírodních věd, označuje úzkou provázanost mezi telefonem a návaznými službami. Uživatelé iPhonů si mohou z internetového obchodu stahovat nepřeberné množství aplikací, hudby a dalšího obsahu, což jim umožňuje aktivně využívat své zařízení a zároveň firmě generuje nezanedbatelný zisk.

Kritici tvrdí, že Apple pouze využil stávající technologie, i pokud by to však byla pravda, využil je natolik chytře, že vytvořil fenomén, o kterém se ví téměř po celém světě. Za úspěchem nestojí jen jeho prodeje, ale také skutečnost, že se ostatní výrobci mobilů nechali iPhonem v mnohém inspirovat a s větším či menším úspěchem se jej pokoušejí napodobit.