Věc Makropulos bude v Ostravě v hvězdném obsazení

Národní divadlo moravskoslezské nastudovalo poslední operu Leoše Janáčka Věc Makropulos. Proslulý komponista ji napsal v téměř sedmdesáti letech podle stejnojmenné hry Karla Čapka . V koncertním provedení plném hvězd ztvárnila ústřední roli zpěvačky Emilie Marty, které je 337 let, první dáma české opery - Eva Urbanová.

Eva Urbanová, která v Janáčkových operách exceluje, diváci z Ostravy se o tom mohou přesvědčit v Její pastorkyni, zazpívá Emilii Marty poprvé v životě. Předtím ji několikrát odmítla, třeba v Národním divadle. Premiéra je v pátek, zkoušky vrcholí.

„Je pravda, že jsem si splnila poslední dluh, který jsem měla vůči Janáčkovi. To je poslední role, která mi chybí. A jsem velice ráda, že ji mohu zpívat ve věku, kdy ji dokážu pochopit. Věc Makropulos je krásná opera a Emilie Marty je tak úžasná role,“ říká sopranistka.

„Makropulos je nejmodernističtější Janáčkova opera a myslím si, že se bude hrát stále jako výzva, protože je to největší, co vzniklo v meziválečné avantgardě. Je také pravda, že je velice těžká, a to zejména orchestrálně,“ říká hudební vědec, skladatel a znalec Janáčkova díla a žvota Miloš Štědroň. Součástí doprovodných programů k provedení opery byla i beseda v Klubu Fiducia, na které hovořil právě Štědroň a také režisér Radovan Lipus.

Náročnost díla je jedním z důvodů, proč se Věc Makropulos vrací do Ostravy až po osmačtyřiceti letech. A pouze v koncertní podobě a dvou reprízách.

„Bohužel, platí, že diváci mají stále strach z Janáčka. Návštěvnost Janáčkových oper u nás,  a to zdůrazňuji, je velice komplikovaná. Je smutné vidět, že v zahraničí jsou beznadějně vyprodaná představení,“ říká dirigent a ředitel ostravského operního souboru Robert Jindra.

Potvrzuje to i představitel Alberta Gregora, světově uznávaný tenorista Aleš Briscien.

„Janáčkovy premiéry se třeba v Ostravě nebo v Brně dělají s velkou slávou, to ano, je to velké jméno, ale reprízy většinou bývají méně navštívené. Uplný opak je v zahraničí. Tam si lidé Janáčka nikdy nenechají ujít. Zbožňují ho daleko více než Češi,“ uvádí Briscien.


Věc Makropulos je třetí opera, kterou Národní dovadlo moravskoslezské od roku 2010 nastudovalo. Předtím to byla Šárka a Její pastorkyňa. Na příští sezonu chystá Káťu Kabanovou a na tu další operu Z mrtvého domu.