Na Baťově kanále rostou nové přístavy

Strážnice – Více návštěvníků lidového skanzenu si slibují obyvatelé Strážnice od rozšíření tamního přístaviště na Baťově kanálu. Kvůli nedostatku kotvících míst Strážnici některé lodě doposud pouze míjely. Prodloužení kotviště má do města folklóru přilákat víc turistů. Kromě rozšíření strážnického přístaviště, které je nejvytíženější zastávkou na Baťově kanálu, vyrostou na turisticky atraktivní vodní cestě další dvě nová kotviště – Spytihněv a Sudoměřice. Investice vyjde celkem na 22 a půl milionu korun.

Pro Strážnici na Hodonínsku má jít o klíčový projekt. Řada turistů přijede navštívit tamní skanzen lodí po Baťově kanále. Kapacita kotviště ale zdaleka nestačí, řada lodí proto Strážnici míjí. To by se mělo změnit. Zájemci o turistickou plavbu na Baťově kanále budou mít k dispozici tři nová místa pro zakotvení. Z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury vznikají Přístaviště Spytihněv, Stání plavidel Strážnice a Přístaviště Sudoměřice – Výklopník. Stavba celkem vyjde na 22 a půl milionu korun, polovinu této sumy spolyká právě strážnické přístaviště. 

Další budovaná přístaviště na Baťově kanále

Rohatec - kolonie – přístaviště na pravém břehu řeky Moravy.

Napajedla – centrum - přístaviště bude vybudováno na levém břehu řeky Moravy v městě Napajedla, konkrétně u ulice Nábřeží.

Kostelany nad Moravou - přístaviště bude vybudováno na pravém břehu řeky Moravy v areálu obce. Molo bude přístupné bezbariérovým chodníkem.

Uherské Hradiště - přístaviště bude vybudováno na levém břehu řeky Moravy v prostoru mezi lávkou pro pěší a silničním mostem.


Do přístavišť už na podzim najela těžká technika, hotovo musí být do dubna, kdy začne další sezóna. „Staveniště byla předána dodavatelům už ve druhé polovině listopadu,“ potvrdil za Povodí Moravy Pavel Cenek. Dosavadní kotviště ve Strážnici z roku 2004 nyní doplňuje stání plavidel, které ovšem kapacitně nedostačuje. „Je tu prostor pouze pro to, aby návštěvníci z lodí vystoupili a opět nastoupili, plavidla ale nemají kde zakotvit,“ uvedl ředitel organizace Baťův kanál Vojtěch Bártek. Nově budované přístaviště bude čtyřikrát delší než původní, jeho délka bude téměř 120 metrů. Výletním plavidlům by mělo nabídnou komfotní nástupní prostor i kotviště.

Na Baťově kanálu letos vzniknou další dvě nová přístaviště. V Sudoměřicích na Výklopníku roste na pravém břehu Baťova kanálu trvalé kotviště s bezbariérovými parametry. Přístavní molo bude 45 metrů dlouhé a tři metry široké. Ke krátkodobému kotvení plavidel pak poslouží taktéž bezbariérové přístaviště Spytihněv, kde může zakotvit i velká výletní loď. 

Baťův kanál

0S úpravami na řece Moravě se začalo ve 30. letech 20. století, původně šlo o projektování závlah. Sítě zavlažovacích kanálů si všimla i firma Baťa. Právě z popudu továrníka Bati a částečně i na jeho náklady se původně zavlažovací kanály dočkaly úprav, které umožnily jejich zesplavnění. Podle dochovaných záznamů si práce na vybudování kanálu vyžádaly 35 milionů korun, na dalších 21 milionů přišlo odstraňování válečných škod po roce 1945. 

Výškový rozdíl počátku a konce plavební cesty je 18,20 metrů. Tento rozdíl pomáhá překonat celkem 14 plavebních komor. Kanál je určen především pro menší plavidla. Důvodem je jeho malá hloubka, nejmenší hloubka kanálu je pouhých jeden a půl metru. Baťův kanál je v současnosti využíván pouze jako turistická vodní cesta

Zdroj: Povodí Moravy


Baťův kanál láká desetitisíce turistů 

„V loňském roce přála vodní dopravě absence velkých povodní,“ připomněl mluvčí Ředitelství vodních cest Václav Straka. Baťův kanál tak potvrdil svou roli jednoho z nejvýznamnějších turistických cílů Moravy, když přilákal do regionu 65 000 turistů. Kombinaci cest po vodě a výletů na kolech umožnily desetitisícům jejich milovníků i nové cyklostezky. Návštěvníci Baťova kanálu mohli již loni využívat nově zrekonstruovaný areál Pahrbek, rekonstrukcí prošel i sudoměřický areál Výklopník. Vedení Povodí Moravy má v plánu v rekonstrukcích pokračovat i v příštím roce.