Královopolské tunely finišují, průjezdné mají být už letos v létě

Brno - Královopolské tunely slaví čtyři roky od prvního zarytí bagru. Tentokrát ještě s dělníky v útrobách, páté výročí už ale bude ve znamení plného provozu. Těsně před dokončením jim chybí finální povrch, kamery a dopravní značení. Motoristům se mají otevřít nejpozději do konce letošních prázdnin.

V lednu 2008 se bagr zakousl do Královopolských tunelů poprvé.V březnu 2010 prorážka tunelů ukončila dva roky úsilí, kdy dělníci ve štolách pracovali dnem i nocí non-stop. Dnes – čtyři roky od zahájení ražby - dostal štáb ČT příležitost projít si téměř hotový tunel z jednoho konce až na druhý. Více než 1200 metrů. Autem tři minuty, pěšky půl hodiny. 

„V současné době probíhá montáž technologie v tunelech, jedná se o natažení kabelové sítě,“ uvedl ředitel výstavby ze společnosti OHL ŽS Vladimír Macík. Jen pro představu, délka kabelové sítě, která se použila, by stačila na cestu z Prahy přes Brno až do Ostravy – to dělá 380 kilometrů kabelů. 

„V tunelu chybí ještě vozovky, kvůli požární bezpečnosti se zde dělají cemento-betonové,“ doplnil Macík.

Za čtyři roky práce se na této stavbě přemístilo 1 100 000 kubíků zeminy – takové množství by na své korbě odvozilo přes 183 tisíc tatrovek.

Tunely jsou místy dokonce necelých pět metrů pod zástavbou. Přesto jsou výsledky poklesu domů lepší, než se předpokládalo. A to i přes nepříznivé jílovité podloží. O tom, že jsou to jednoznačně nejmodernějšími tunely v Brně, není pochyb. A v mnoha ohledech jsou také  českou raritou. 

Hotovo bude v květnu, řidiči si ovšem ještě počkají

Vyzkoušet finální koberec poprvé a naposledy na kole, kolečkových bruslích nebo pěšky? Podle stavařů to bude možné v květnu, kdy tunely otevřou veřejnosti. 

Podle původního plánu se auta brněnskými Královopolskými tunely měla prohánět už měsíc. Občanské sdružení, potažmo rozhodnutí pražského městského soud, které ražbu na čtyři měsíce zastavilo, termín dokončení oddálilo až na konec prázdnin 2012. To budou hotové také všechny navazující mimoúrovňové křižovatky.