Zdarma, ale pomaleji. Silnice z Brna k Rajhradu nebude zpoplatněná

Brno - Řidiči, kteří jedou z Brna do Rajhradu, po ní budou i nadále jezdit bez poplatku, musí ale zpomalit. Ministerstvo dopravy vyhovělo žádosti Jihomoravského kraje, aby tuto silnici vyjmul ze seznamu silnic první třídy, na nichž se podle nové vyhlášky musí platit mýtné. Ministerstvo silnici přeřadilo, ale zároveň snížilo povolenou rychlost ze 130 kilometrů za hodinu na devadesát.

Podle vyhlášky ministerstva dopravy jsou zpoplatněné všechny silnice první třídy. Hejtman Michal Hašek (ČSSD) už na podzim loňského roku poslal ministerstvu připomínky, ve kterých mimo jiné žádal vyjmutí silnice I/52 v úseku Modřice, sever - Rajhrad. Nejsilnějším argumentem kraje byla obec Popovice, pro kterou by to znamenalo zpoplatnění jediné přístupové komunikace. 

„Kdyby ten úsek byl zpoplatněný, museli bychom si asi všichni kvůli třem kilometrům do Brna koupit povinně dálniční známky,“ chválí současnou situaci Jiří Bednář z Popovic. 

/*json*/{"map":{"lat":49.105455111216,"lng":16.610813140869,"zoom":14,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Ze stejného důvodu už ministerstvo před časem ze seznamu vyňalo úsek Brno - Modřice, sever. Naopak v úseku Brno - Rosice už se cedule s upozorněním na jeho zpoplatnění objevily. „Občané Rosic se k tomu staví velmi negativně. Vzdálenost mezi Rosicemi a brněnskými Bohunicemi je méně než 10 kilometrů. Spousta občanů si dálniční známku kvůli několika kilometrům nekoupí,“ řekl před časem starosta Rosic Jaroslav Světlík (ODS). 

Ministerstvo snížilo maximální povolenou rychlost o 40 kilometrů za hodinu

Vítězství obyvatel Popovic a přilehlých obcí však přidělalo kvůli snížení rychlosti vrásky například autodopravcům. Vytížená silnice prošla rozsáhlou rekonstrukcí, která ji měla připravit na to, že do šesti let bude součástí silniční sítě spojující Brno s Vídní. Oprava povrchu vozovky, podchodů, mostů a nájezdů na křižovatky vyšla bezmála na 800 milionů korun. Rekonstrukce se přizpůsobila tomu, že silnice bude součástí komunikace dálničního typu.

Někteří řidiči si na zpomalení provozu stěžují, krajský radní pro dopravu Zdeněk Pavlík (ČSSD) má ale jednoznačnou odpověď: „Rozdíl mezi 130 a 90 není tak obrovský a pro nás je velmi důležité, že to není zpoplatněno.“

Před rokem se zpoplatnily nové úseky dálnic

Zpoplatnění nových úseků dálnic se od 1. ledna 2011 citelně dotklo dvacetikilometrového úseku v těsné blízkosti Brna. Poplatek musí zaplatit lidé cestující po dálnici od sjezdu Kývalka u Rosic až do Slatiny. Rozhodnutí ministerstva dopravy se dotklo tisíců lidí  dojíždějících denně do Brna za prací. Silnou kritiku sklidilo ministerstvo od obcí v okolí D1. Starostové upozorňovali na to, že tento krok povede k nárůstu dopravy v obcích. Provoz na dálnici spojující centrum s nákupními zónami v jižní části města zůstal bezplatný.