Úprava dopravních značek? Radnice bojují s byrokracií

Brno - Namalovat přechod pro chodce nebo snížit povolenou rychlost na sídlišti. Zdánlivě jednoduché úkony ve skutečnosti znamenají zdlouhavou administrativu a často končí zamítavým stanoviskem. Brněnským městským částem vadí, že o dopravních změnách na svém území nemůžou rozhodovat.

Městských částí, kde lidé volají po dopravních úpravách a bezpečnějších přechodech pro chodce, je v Brně hned několik. Příkladem může být Jundrov. Tamní radnice usiluje už několik měsíců o zřízení přechodu na ulici Nálepkova, kde by úprava umožnila bezpečně přecházet k nákupnímu středisku. „Je to velmi frekventovaná silnice, přechod by byl velmi využíván, takže to nás trápí,“ uvedla starostka Jundrova Ivana Fajnorová (Strana zelených). Podle starostky je městská část ochotna zřízení přechodu včetně slepeckých pruhů sama zaplatit. Jejich záměr ale zamítli magistrátní úředníci. 

Stejná situace se opakovala i v městské části Brno-střed, kde žádali o namalování přechodu na ulici Údolní. U mateřské školy by díky němu mohli rodiče nebo učitelé s dětmi bezpečněji přecházet rušnou silnici. Ani tady však radnice neuspěla. „Příslušný odbor naší žádosti nevyhověl. Co se nám ale podařilo vybojovat, tak alespoň nové dopravní značení, které v Údolní ulici snižuje rychlost v daném místě na 30 kilometrů v hodině,“ potvrdil starosta Brna-střed Libor Šťástka (ODS).

Do třetice opět úplně stejně dopadli i lidé z brněnské části Medlánky, kde zastupitelé dlouhodobě volají po snížení rychlosti v ulici V Újezdech. „Lidé musí tuto silnici překračovat, ale ulice má 8 metrů, což je třeba pro děti poměrně problém překonat,“ popsal místostarosta Medlánek Michal Marek (Občané pro Medlánky). Ani tady ale chtěná značka s omezením rychlosti na 30 kilometrů v hodině nebude. 

Radnice jen navrhnou, rozhodují jiní 

Městské části sice mohou navrhnout, kde by nějakou dopravní změnu chtěly, dál už o ní ale nerozhodují. Nápad musí posoudit policie a odbor dopravy Magistrátu města Brna. Pokud jde všechno hladce, projednání změny trvá minimálně tři měsíce. Často se ale takové řízení protáhne i na rok a více. Policie posuzuje, jestli je daná změna bezpečná, odbor dopravy zase, zda úprava neomezí někoho dalšího nebo nepřinese dopravní komplikace.

Odůvodnění úředníků, proč nelze namalovat přechod v Jundrově je takové, že uvažovaný přechod by byl v zóně, kde mají auta jezdit třicítkou. „V lokalitách, kde je snížená rychlost – jako třeba v obytné zóně nebo na 30 kilometrů za hodinu, ztrácí přechod pro chodce smysl,“ zdůvodnil vedoucí Odboru dopravy Magistrátu města Brna Vladimír Bielko. V případě ulice Údolní zněl argument tak, že na silnici už jeden přechod je, i když není přímo u školky. Medláneckým se na jejich žádost dostalo zamítavé odpovědi s tím, že silnice na sídlišti jsou stavěné na rychlost 50 kilometrů za hodinu, a je tudíž zbytečné, aby se v místě jezdilo třicítkou.