SMS jízdenky budou v Brně už v létě

Brno – Brno se stane další metropolí, kde budou moci cestující zaplatit jízdenku v městské hromadné dopravě pomocí SMS. Dopravní podnik už dokončil přípravy a v následujících týdnech vypíše výběrové řízení na poskytovatele této služby. Poprvé by tímto způsobem v tramvajích a trolejbusech mohli lidé zaplatit už letos v létě, kdy je městská doprava využívána nejméně. Po půlročním testování bude služba oficiálně spuštěna v lednu 2013.

„Chceme službou postupně úplně nahradit prodej jízdenek u řidiče daného dopravního prostředku. Plánujeme zavedení dvou typů SMS jízdenek – na 75 minut a na 24 hodin. Pokud se to u cestujících osvědčí, tak bychom sortiment rozšířili,“ řekl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

První typ jízdenky by měl stát 29 korun, za celodenní jízdné po Brně cestující zaplatí 99 korun. „Služba je cestujícím kdykoliv k dispozici. Mohou zaplatit jízdné i ve chvíli, kdy například nefunguje platební automat,“ vysvětlil Havránek.

Odhad dopravního podniku říká, že se měsíčně prodá přibližně 80 tisíc SMS jízdenek. Do budoucna by projekt mohl kromě menšího počtu černých pasažérů přinést také menší náklady na tisk jednorázových papírových jízdenek.

Nový systém znamená změnu i pro revizory.  Nově budou mít v mobilním telefonu aplikaci, která jim umožní ověřit, zda skutečně z daného čísla zákazníka byla SMS jízdenka odeslána. „Odeslání sms je možné ověřit po dvou minutách od chvíle, kdy ji cestující poslal. Tím se eliminuje také to, aby cestující neposlal zprávu až ve chvíli, kdy si všimne revizora,“ dodal.

SMS jízdenka zatím bude platit pouze v Brně, tedy v zónách 100 a 101 a na linkách 1 až 99. Pokud se osvědčí, je možné, že se rozšíří i v rámci integrovaného dopravního systému kraje. „Dopravní podnik bude v rámci kraje průkopník, zavedení po celé jižní Moravě zatím není možné i z důvodu kontroly platby jízdného,“ uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek.


Při výběru poskytovatele bude záležet hlavně na výši provize

„Dopravní podnik jako zadavatel bude určovat kritéria výběrového řízení, ale pro mě bude nejdůležitějších kritériem výše provize poskytovatele. Čím nižší, tím lépe bude v řízení hodnocen. Předběžně počítáme s dvaceti procenty,“ popsal náměstek primátora pro dopravu Robert Kotzian (ODS). Vedení jihomoravské metropole se chce vyvarovat negativních zkušeností z jiných měst. Například pražský dopravní podnik kvůli podivnému výběru vítěze tendru na provozování SMS jízdenek ročně přichází o několik desítek milionů korun. 

Placení jízdného přes SMS již v Česku funguje například v Praze, Plzni, Liberci, Ostravě, Ústí nad Labem a Českých Budějovicích. Jednou z hlavních výhod je to, že tento typ jízdenky lze zakoupit kdykoliv a kdekoliv po dobu 24 hodin.

V rámci kraje se počítá, že papírové jízdenky nahradí čipové karty

Čipové předplatní karty chce dnes zavést dopravce Kordis, který provozuje integrovaný dopravní systém kraje. Čipové karty přinášejí podobné výhody jako kartičky s čárovým kódem z 90. let. Jihomoravané budou moct například zaplatit jízdné pomocí převodu na účet. Systém usnadní práci i revizorům. Ti získají snímače, na nichž okamžitě poznají, zda má cestující zaplaceno.

Modernizace způsobu prodeje jízdenek v roce 1994 zkrachovala

Nynější opatrný postup z části vychází z negativní zkušenosti ze zavádení SMS jízdného v jiných krajských městech, ale i ze zkušenosti s krachem projektu z roku 1994.

V roce 1994 přišel podnikatel Václav Vaníček s projektem, který měl přinést revoluci v brněnské MHD. Papírové předplatní jízdenky měly nahradit plastové karty, Brno se mělo stát prvním městem s touto technologií. V dubnu vedení města a dopravního podniku podepsalo s Vaníčkovou firmou Český rezervační systém (Ceres) smlouvu o poskytování služby v následujících deseti letech.

O výměnu takzvaných šalinkaret za plastové karty s fotografií a unikátním čárovým kódem byl velký zájem. Během prvních týdnů se denně vydávalo přibližně 1200 karet. Jenže záhy přišly první problémy – zařízení na tvorbu plastových jízdenek byla přetížena a na dopravním podniku se tvořily dlouhé fronty.

Pod palbou kritiky se projekt ocitl kvůli tomu, že revizoři neměli dostatek čtecích zařízení, pomocí nichž by kontrolovali, zda cestující s kartou skutečně zaplatil.  V září měli revizoři pouze čtyři zařízení místo 50 a tržby podniku významně poklesly – lidé jezdili s kartami, předplatné ale nezaplatili.

Ještě dřív, než dopravní podnik ukončil prodej klasických papírových kuponů, se systém plastových karet v listopadu zhroutil. Ceres nebyl schopný zabezpečit, co stálo ve smlouvě, objasnil dopravní podnik důvod, proč smlouvu vypověděl. Na Vaníčka poté podal trestní oznámení kvůli zpronevěře. Mladý podnikatel ale stihl i s penězi zmizet v Brazílii.

Spor skončil až v roce 2005, kdy vzal dopravní podnik žalobu zpět kvůli tomu, že nedokázal u soudu předložil kompletní účetnictví Ceresu. Zastavením soudního řízení skončila také žaloba Ceresu na podnik kvůli ušlému zisku 108 milionů korun. Firma ale nezaplatila soudní poplatek, a tak celá záležitost skončila. Podle odhadů přišel dopravní podnik zhruba o 40 milionů korun.