Nebývalý projekt: mapa moravské lidové hudby

Hudební mapu folklorní muziky hned celé Moravy zpracoval opravdu ojedinělý projekt vydavatelství Indies Scope. Nese název Antologie moravské lidové hudby a na čtyřech samostatných nosičích zachycuje současnou podobu lidového muzicírování ve velkých i menších moravských folklórních regionech. A podobnou hudební konzervu toho nejlepšího skutečně z celé Moravy od severu až po jih v tuzemsku ještě nevyrobili. Každé CD lze zakoupit i jednotlivě a na každé desce zhruba tři desítky skladeb zachycují konkrétní region. První Horňácko, druhé část Dolňácka, konkrétně Uherskobrodsko, Strání nebo Uherskohradišťsko, třetí zbytek Dolňácka a navíc Podluží a hanácké Slovácko, čtvrté pak Valašsko, Lašsko a Zlínsko. Dlužno říci, že na albech hrají nejvýznamnější hudebníci a kapely daných regionů. A každý díl této mimořádné série si zaslouží speciální přehlédnutí.

Barevně křiklavé přebaly CD s kohoutem vyvedeným v sytých barvách, jako je ostatně podoba naší lidové hudby, představují tohoto opeřeného pěvce na korouhvičce směřující vždy do jedné ze světových stran, na které se mapovaný moravský region rozkládá. První díl logicky patřil regionu stále ještě nejautentičtějšímu a možná i nejzpěvnějšímu, tedy Horňácku.

Jak už bylo řečeno, patří tyto ojedinělé výběry k pomyslné esenci toho nejlepšího z mapovaného místa: co se hudebního materiálu, ale také jeho interpretů týče. A tak na prvním dílu posluchače čekají taková skvostná jména jako je Anna Kománková, Luboš a Dušan Holí, František Okénka, Martin Hrbáč a Josef Kútný. A tyto zavedené sólisty a letité propagátory barvitého lidového umění Horňácka doprovází také mimořádné muziky. Konkrétně jde o cimbálovky Jarka Miškeříka, Petra Galečky, Petra Mičky, Martina Hrbáče, Miroslava Minkse a sdružení Musica Folklorika, tedy bez nadsázky nejkvalitnější kapely regionu.

Zájemce čekají už dříve vydávané hity, ale také jakási znovu objevovaná lidová tvorba. Důležité je říci, že vše je autentické a nejde o pražádnou spekulaci s folklorem či jeho vyumělkováním, jako jsme toho v poslední době často svědky. A tak si třeba lze vychutnat znovu píseň Anny Kománkové Išel přes lávku, jejíž vroucné pojetí je mimořádný zážitkem.

Čtyřdisková edice, kterou sestavila publicistka Helena Bretfeldová, zachycuje současnou tvář lidové písně a volně navazuje na 2CD Proměny v čase: Tradiční lidová hudba na Moravě ve 20. století, které před dekádou vydal brněnský publicista a hudebník Jiří Plocek. Tento titul byl ve své době podobně odvážným, rozsáhlým a kvalitním projektem.    

O tom, že jde o skutečně kvalitně připravený projekt, svědčí také pečlivě připravené booklety, které vždy jednotlivé díly uvedou (ve dvojjazyčné česko-anglické verzi) nástinem hudební historie konkrétního regionu a posléze přidají podrobné medailonky nejvýznamnějších hudebních těles, muzikantských a zpěváckých osobností. Předností horňáckého dílu je také to, že představuje v šestadvaceti hudebních číslech skutečně lahůdky pro poučené, ale také laiky. Ostatně to je také záležitost dalších dílů, ke kterým se vrátíme samostatnými texty. Podobný kompilační projekt v tuzemsku skutečně objevit nelze. Ukazuje bohatou a velmi originální tvář moravského folkloru, kterou se můžeme pochlubit v této podobě nejen díky dvojjazyčným komentářům i v zahraničí. Každé album je zabaleno v samostatném papírovém digipacku s nejméně osmadvaceti stránkovým bookletem. Užít si ho mohou skutečně domácí i anglicky mluvící cizinci, lidová moravská hudba totiž osloví všechny bez výjimky.