V Československu začal fungovat první on-line bankomat

Praha – Češi dostali poprvé možnost vybrat z bankomatu nejen hotovost, ale také zjistit si například zůstatek na účtu. První bankomat napojený on-line přímo do řídícího centra ve střední a východní Evropě zprovoznila právě 19. února 1992 Komerční banka ve své pobočce Na Příkopě. U dvou funkcí se zdaleka nezůstalo. Bankomaty zažily v Česku boomu a dnes mají celou řadu funkcí. Ty nejnovější už umí hotovost od klientů dokonce přijímat.

V roce 1992 už bankomaty v Československu slavily třetí výročí. První bankomat vůbec ještě v totalitní zemi zprovoznila Česká spořitelna ve své pobočce na Václavském náměstí už v lednu 1989. Fungoval ale off-line a umožňoval pouze výběr hotovosti. Po zpuštění prvního on-line bankomatu začalo „mašinek na peníze“ rychle přibývat.

Zatímco na konci roku 1992 bylo v celém Česku jen 214 bankomatů, koncem roku 2011 už jejich počet převýšil 4 tisíce. Bankomaty jsou krom toho dnes už multifunkční přístroje. Jejich prostřednictvím mohou klienti dobíjet třeba kredit na mobilní telefon, provést platební příkaz nebo dokonce změnit PIN k platební kartě nebo nastavit limit karty. Některé bankomaty navíc fungují i naopak. Umějí peníze nejen vydávat, ale i přijímat. Novinkou je také možnost zvolit si, jaké bankovky vám má bankomat vydat.

Bankomat: Komunikační a propagační nástroj

Banky se přes bankomaty snaží také stále častěji se svými klienty komunikovat. Na jejich obrazovkách tak na klienta čekají například předschválené půjčky a i marketingové akce, které je lákají k využití dalších služeb. Například GE Money Bank v minulosti takto nabízela poukaz na 2 tisíce korun v případě, že si klient založil nový běžný účet.

Reklama v bankomatech ale může být podle některých odborníků také nebezpečná. Rozptyluje podle nich klienta od transakce, kterou přišel do bankomatu provést, a může tak zvýšit riziko toho, že například zapomene v bankomatu platební kartu nebo hotovost.

A způsobů, jak bankomat využívat, by mělo podle odborníků přibývat také v budoucnu. V Británii nebo ve Španělsku už si přes bankomaty mohou lidé kupovat například vstupenky na různé kulturní a sportovní akce nebo také do památek a muzeí. Možností, kudy se vydat, je přitom více. „Je jedna služba, která zatím není moc rozšířená, a to je například platba z karty na kartu, kdy klient může z karty zaplatit jinému člověku prostřednictvím karty,“ nastínil další možnost rozvoje bankomatů a platebních karet šéfredaktor Fincentrum Media Petr Zámečník.

Přibývá i platebních karet, lidé s nimi platí i u obchodníků

Za 20 let se v Česku razantně zvýšil nejen počet bankomatů, ale i platebních karet, které se k výběru hotovosti používají. Zatímco na konci roku 1992 vlastnili Češi 192 tisíc platebních karet, koncem roku 2011 jich už bylo více než 10 milionů. A ani platební karty už Češi zdaleka nevyužívají pouze k výběru hotovosti z bankomatu. Naučili se jimi platit i u obchodníků.

„Je zde asi taková proporcionalita: 60 procent přímý platby a 40 procent výběr hotovosti z bankomatů,“ uvedl výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty Roman Kotlán. „Z pohledu objemu stále ještě objem hotovosti vybíraný z bankomatů je větší než platbami kartou,“ dodal vedoucí marketingu pro maloobchod Pavel Filipi.

Rozvoj bankomatů a platebních karet má ale i svou stinnou stránku. Nahrává podvodníků. Ti stále častěji karty kopírují a využívají k tomu často přímo bankomaty. Neváhají před ně instalovat kamery, nainstalovat falešnou klávesnici, pomocí které zjistí cizí PIN anebo ukradnou bankomaty dokonce celé.