Český motor pohání unikátní americký ultralight

Velká Bíteš – Čeští letečtí konstruktéři opět ukázali, že patří mezi světovou špičku. Motor, který vyvinula První brněnská strojírna ve Velké Bíteši, použili Američané v jednom z mála proudových ultralightů na světě. V kategorii malých proudových motorů se český výrobek TJ-100 řadí mezi nejvýkonnější na světě.

Malý proudový motor TJ-100 vyrábí První brněnská strojírna ve Velké Bíteši. I když je to z Bíteše do Spojených států pořádný kus cesty, hned, jak se zástupci americké firmy Sonex Aircraft s tímto českým výrobkem seznámili, rozhodli se, že to je to pravé pro jejich experiment. Americká firma totiž buduje unikátní tryskový ultralight Subsonex – stavebnici, kterou si může sestavit každý ve své garáži. 

Firma Sonex Aircraft ovšem nebyla jediná, kterou český motor oslovil. Zaujal i amerického pilota unikátního akrobatického větroně Super Salto. „Jak mě napadlo dát proudový motor do kluzáku? Mnoho let jsem s kluzáky létal na různých leteckých přehlídkách, ale víte, pro kluzák potřebujete vlečné letadlo s pilotem. A jak jsem různě cestoval, bylo občas obtížné vlečné letadlo s pilotem nalézt. Takže proudový motor se ukázal jako dobré řešení tohoto problému,“ popsal pilot Robert Carlton. 

Motor patří mezi světovou špičku 

První brněnská strojírna má letcům opravdu co nabídnout. V kategorii malých proudových motorů se řadí TJ-100 s tahem až 1200 newtonů mezi nejlepší na světě. „Vyznačuje se především nízkou váhou, která je kolem 20 kilogramů. Právě svým charakteristickým poměrem váha/výkon je určen pro pohon bezpilotních prostředků a letadel. V Česku není příliš rozšířené létání s letouny, které využívají proudových pohonů,“ popsal úspěšný bítešský výrobek Bohumil Antoš z divize letecké techniky tamní továrny. 

„Motor je charakteristický tím, že ho uvádí v pohyb proud vzduchu. Nejedná se o motor určený pouze pro letouny, ale také pozemní jednotky, ale právě poměrem výkonu a hmotnosti je pro letecký průmysl speciální. Především je proto určen do bezpilotních zařízení a letounů. Jeho vývoj začal už před deseti lety, do dnešního dne se podařilo prodat přes 350 těchto motorů do celého světa a má i úspěch na světových výstavách.“

Bohumil Antoš, divize letecké techniky První brněnské strojírny


Český motor, ale nepohání jen zahraniční stroje, dostal se pod kapotu i dvou tuzemských letadel. Motor z Velké Bíteše používá větroň Blaník a prototyp bezpilotního letounu Marabu z Vysokého učení technického v Brně (VUT). „Původně jsme chtěli použít jenom proudový motor. Jednak protože je to zajímavé, koncepce toho letounu jsou takové netradiční. Nás potom zarazila jen vyšší spotřeba motoru,“ řekl za letecký ústav strojní fakulty VUT Antonín Píštěk. Česká legislativa však běžné užívání tohoto typu motoru zatím neumožňuje, schválený je pouze pro testovací účely pro další vývoj motoru. 

České konstruktéry možná čeká další úspěch – První brněnská strojírna už nyní testuje nový turbovrtulový motor, který zatím na trhu konkurenci nemá.

Ultralehké letouny (Ultralight) jsou malá letadla s místem nanejvýš pro dvě osoby a maximální vzletovou hmotností do 450 kilogramů. Požadavky na jejich parametry se však v různých zemích liší. V České republice patří mezi nejoblíbenější typ sportovních letadel pro amatérské piloty. Jejich předností je poměrně nízká cena a levnější provoz oproti větším strojům. Průkaz pro jejich pilotování lze navíc získat už po 20 hodinách tréninku. Dohled nad provozem ultralehkých letadel v České republice zajišťuje Letecká amatérská asociace (LAA ČR).