V Ostravě se přiostřuje boj mezi taxikáři a takzvanou příležitostnou osobní silniční dopravou

Ostrava - Hejtmanství Moravskoslezského kraje zahájilo správní řízení se společností LP Media. Firma zajišťuje takzvanou příležitostnou osobní silniční dopravu. Podle úředníků však může porušovat zákon, neboť podle zjištění nabízí klasické taxislužby, ačkoliv na to nemá oprávnění.

Ostravští taxikáři se bouří. Nelíbí se jim praktiky provozovatelů příležitostné osobní silniční dopravy. Podle nich mají méně povinností a svého postavení jen zneužívají – suplují taxíky, i když to zákon nedovoluje. „V praxi se často stává, že ty názvy osobních individuálních přepravců obsahují název taxi, z mého pohledu se může jednat o nekalou soutěž,“ myslí si i advokát Tomáš Krásný. Jen v Ostravě je takových dopravců zaregistrovaných téměř 130. Jedním z nich je i společnost LP Media. Ta provozuje službu, kterou pojmenovala Taxi chlast. „Taxi chlast je pouze obchodní značkou,“ brání se jednatel společnosti LP media Petr Letocha. Firma ovšem nejen používá název navozující dojem, že se jedná o taxislužbu, ale navíc se jako klasická taxislužba i chová. Česká televize pořídila záznam skrytou kamerou, který to dokládá. „Jezdí a vozí normální lidi, což by podle zákona dělat neměli. Měli by jezdit víceméně jenom například pro nějakou firmu nebo hotel,“ říká taxikář David Přeček.

„Musí mít dopředu dohodnutý ten okruh zákazníků, kdy musí být zřejmé, jaké osoby bude přepravovat. V tom je ten nejzákladnější rozdíl oproti taxislužbě, která může oslovit předem neurčený okruh veřejnosti,“ vysvětluje advokát Tomáš Krásný.

Podle zákona řidiči takových dopravců, na rozdíl od klasické taxislužby, navíc nesmějí od svých klientů vybírat peníze přímo ve voze. Jak ale ukazuje skrytý záznam ČT, i tuto klauzuli dokáží provozovatelé příležitostné osobní dopravy obejít. „S námi vždy jezdí dva pracovníci, jeden jako řidič, druhý jako pokladník. Takže, i když se peníze přebírají ve voze, zákon se neporušuje,“ tvrdí jednatel společnosti Petr Letocha. Problém je podle taxikářů hlavně v nejasném silničním zákoně. Proto se otevřeným dopisem obrátili na Úřad vlády s cílem prosadit v zákoně změny, které by pololegálním nebo nelegálním praktikám bez výjimky zabránily. Možným porušením zákona ze strany dopravců se už začal zabývat také Krajský úřad v Ostravě. „V současné době je se soukromým dopravcem Taxi chlast vedeno správní řízení, které ještě nebylo ukončeno, proto se v tuto chvíli nemůžeme vyjadřovat,“ uvedla mluvčí úřadu Šárka Vlčková. Pokud se prokáže, že dopravce skutečně porušuje zákon, může zaplatit pokutu v řádech statisíců korun.