Hevlínem projedou tisíce kamionů. Nikdo nechce místním pomoci

Hevlín – Obyvatelé Hevlína a dalších příhraničních vesnic na Znojemsku volají o pomoc. Jejich obcemi projedou denně tisíce kamionů. Ničí zdejší silnice a domy. Kvůli prachu a zápachu nemohou lidé ve vesnicích větrat a pořádně dýchat. Vše přišlo s otevřením hranic před čtyřmi lety. Do té doby mohly kamiony projekt hranicemi jen vymezenými silnicemi. Od toho času si vybírají především trasy, na nichž nemusí platit mýtné. A ty vedou vesnicemi, které nadměrnou dopravou doslova trpí. Způsob, jak se kamionů zbavit, ale zatím nenašly.

Stovkami projíždějících kamionů pod okny trpí například i obyvatelé Hevlína na Znojemsku. Kamiony místním ničí život už od roku 2007. Permanentně jim způsobují škody na majetku. V domech podél silnic tak musí jejich obyvatelé opakovaně opravovat popraskané stropy a podlahy. Otřesy ale nejsou to jediné. Obtěžuje je i hluk. Nejen ve dne, ale i v noci. „Drnčení skla je mnohdy tak hrozné, že nás to budí,“ stěžuje si obyvatelka Hevlína Margareta Šilingerová. A to není všechno. Kamiony ohrožují i bezpečnost dětí, které chodí do místní školy. Ta totiž stojí přímo u frekventované komunikace, a tak je pohyb v jejím okolí životu nebezpečný. A aby se vůbec mohly její žáci učit, nesmí během dne vůbec otvírat okna.

Jenže místním stížnosti nepomáhají. A rady si neví ani radnice. Její představitelé už zkusili snad všechno. Žádali o omezení hmotnosti projíždějících vozidel, kruhový objezd i obchvat. „Chtěli jsme u nás umístit značky, které omezují hmotnost vozidel, ale v tom nás kraj nepodpořil. Prý by se jen přestěhoval problém jinam. Tak jsme uvažovali o kruhovém objezdu, který by dopravu aspoň zpomalil, ale to je tak drahé, že na to nemáme,“ prohlásil místostarosta Jiří Dohnal. Řešením by byl také obchvat obce, jenže ten komplikuje řeka Dyje. Jeho technické řešení by bylo tak složité a finančně náročné, že se stalo pro Hevlín pouze snem. Malou naději Hevlínským vzala i spolupráce s rakouským Laa an der Thaya, s nímž chtěli o obchvat obcí usilovat společně. Jenže Rakušané na ten svůj peníze našli a už ho mají. Hevlínští nikoliv.

Hevlínští jsou z boje s kamiony vyčerpaní. Zkusili už všechny zákonné cesty, jak se jich alespoň částečně zbavit, ale neuspěli. Krajský úřad, který by jim mohl pomoci, si s celou situací neví rady stejně. „Když omezíme dopravu v Hevlíně, přestěhují se nám kamiony jinam. A to nechceme. Místním navíc dávají firmy, do nichž kamiony jezdí, práci. A to je pro ně dobré.“

Situaci na hranicích jižní Moravy s Rakouskem ovlivňují české benevolentní zákony. Řidiči kamionů a společnosti, které s jejich pomocí vozí náklad, je vlastně jen využívají. Před rakouskými orgány přitom mají respekt. Stalo se tak běžnou praxí, že před vjezdem do Rakouska překládají přetížený náklad, aby pokračovali dál s povolenou a mnohem nižší hmotností. Ta je u jižních sousedů nižší, na rozdíl od pokut, které jsou naopak daleko vyšší. Stejné jako v hraničních obcích na jihu Moravy je to v podstatě ve všech hraničních oblastech České republiky. Dopravci a speditérské firmy s miliardovými obraty jsou však pro zákonodárce a státní kasu daleko zajímavější partner než obce, které je u sebe nechtějí.