Chátrající lednické jízdárny by se měly brzy dočkat opravy

Lednice – Po letech chátrání by se měly jízdárny lednického zámku konečně dočkat rekonstrukce. Komise už ve výběrovém řízení zvolila dodavatele půlmiliardové zakázky. Pokud se nikdo proti výsledku řízení neodvolá, mohly by se jízdárny proměnit ve staveniště už velmi brzy. Jestliže ale město dotaci nevyčerpá do roku 2013, může o evropské peníze přijít.

Dlouhá léta hledala Lednice stamiliony na nutnou opravu chátrajících zámeckých jízdáren. Zanedbaný barokní objekt přímo sousedí s opraveným lednickým zámkem. Bývalé stáje jsou dnes nejstarší zachovalou částí zámku, nutně ale potřebují rozsáhlou rekonstrukci.

Nakonec město dosáhlo na evropskou dotaci a mohlo vybrat zhotovitele půlmiliardové zakázky. Za evropské peníze by se měly jízdárny dočkat nejen potřebných oprav, ale i nového využití, část by se měla proměnit na kulturní a vzdělávací centrum. 

/*json*/{"map":{"lat":48.802263281389,"lng":16.805391311646,"zoom":17,"mapTypeId":"satellite"},"markers":[{"lat":48.802489413754,"lng":16.804490089417,"type":"1","description":""}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Průtahy ohrožují tolik potřebnou dotaci 

Opravy historických jízdáren ovšem začínají na poslední chvíli, pokud neskončí do roku 2013, město může o půlmiliardovou dotaci definitivně přijít. Přípravy přestavby nejprve zdržovala dlouhá jednání s památkáři, výběrové řízení na dodavatele pak zabralo další tři měsíce. Vedení města stále věří, že se stavbu podaří dokončit včas. „Zatím je podle harmonogramu termín dokončení na podzim 2013. Což není moc dlouhá doba, ale termín by měl být realizovatelný. Musíme ovšem počítat i s možností určitých zdržení,“ řekl starosta Lednice Libor Kubát (Sdružení SN).

Pokud se ovšem někdo z neúspěšných účastníků výběrového řízení odvolá, může to znamenat další zdržení i o několik měsíců. V takovém případě by mohly evropské stamiliony zmizet v nenávratnu. „Ta dotace má své limity, je vázána obdobím, které stanovuje Evropská unie. My harmonogram zatím plníme na poslední chvíli,“ potvrdil starosta.

Jízdárny byly ve své době skutečným „palácem“ pro koně. Kromě stájí, vybavených mramorovými žleby a dřevěnou podestýlkou, měla zvířata k dispozici i bazén. Jezdcům sloužila krytá jízdárna a kočárovna, zaměstnancům potom několik luxusních bytů.


Kdysi výstavní jízdárny dnes slouží jako skladiště 

Unikátní komplex barokních jízdáren a koníren vznikl v 17. století a na svou dobu byl nesmírně luxusní. Téměř po celé 20. století ale nesloužil původním účelům, což ho značně poznamenalo. Využíván byl jako sklad, tělocvična nebo hasičská zbrojnice, část objektu byla donedávna využívaná jako výstavní prostor. Rozsáhlý objekt potřebuje obnovu zničených fasád a celkovou úpravu interiéru. 

Lednické zámecké jízdárny

Zámecké jízdárny v LedniciJedná se o architektonickou památku, která se nachází vedle zámku Lednice. V letech 1688–1696 byl podle projektu Jana Bernarda Fischera z Erlachu západně od zámku vybudován monumentální komplex trojkřídlé stáje s jízdárnami dokončený Domenikem Martinellim. V současné době jde o nejstarší dochovanou část zámku. Na nádvoří vede trojice průjezdů se sloupovými portiky a portály oživenými alegorickými sochami z počátku 18. století.

Donedávna se v prostorách jízdáren nacházelo Akvárium Malawi, kde mohli návštěvníci zhlédnout podmořské živočichy z tropické oblasti, a výstavy Tajemná Indonésie a Magický Himaláj cestovatelů Hanzelky, Zikmunda, Stingla a Švaříčka. 

Zdroj: Jižní Morava