Moravskoslezský kraj chce začlenit postižené děti do škol

Ostrava - Patří zdravotně postižené děti do běžných základních škol? Moravskoslezský kraj říká, že ano. Učitelé a sociální pracovníci teď hledají cestu, jak tento trend uvést v život. V Ostravě se jich sešlo na dvě stovky a přijeli i experti z Bruselu. České školy totiž na příchod handicapovaných nejsou připravené.

Už žádná segregace. Do základních škol patří i děti tělesně a mentálně postižené. Směr, který volí Moravskoslezký kraj. Terezka trpí těžkou poruchou rovnováhy. Ujala se jí základní škola v Havířově. Také těžce tělesně postiženou Elišku přijala základní škola, a to v Bohumíně. „Je to velice příjemné i pro rodiče, protože my jsme nikdy nečekali, že s tak těžkým postižením se dá jít do základní školy. A ono to jde,“ říká matka postiženého dítěte Věra Chovancová. Naprostá většina postižených ale končí ve speciálních školách, často vzdálených i desítky kilometrů. „K tomu, aby mohli být žáci vzděláváni na normálních základních školách, je třeba mnoho podmínek,“ vysvětluje ředitelka Slezské diakonie Zuzana Filipková. „Musí tam být opravdu odborníci a lidi, kteří zvládají práci s takovými dětmi,“ dodává zástupkyně ředitelky speciálních škol Slezské diakonie Dagmar Siudová.

Běžné školy navíc nejsou bezbariérové, nemají výtahy ani schodolezy. Chybí peníze na asistenty i vybavenost. „Určitě si nemůžeme jako běžná škola dovolit takové didaktické pomůcky jako na speciálních školách,“ potvrzuje ředitelka Církevní ZŠ a MŠ Třinec Monika Guńková. Ćeská republika se k rovným podmínkám pro všechny zavázala podpisem úmluvy OSN. „My jsme zavázáni tu legislativu dodržovat a dodržovat ji v praxi, nejen podpisy a na papíře,“ upozorňuje Jaroslava Krömerová z odboru sociálních služeb MS kraje. Problém se začleňováním ale neřeší jen Češi. „Situace v Evropě je velmi rozdílná. Existují ale státy jako třeba Rakousko, kde je do běžných škol začleněno 80 procent dětí s handicapem,“ tvrdí ředitel evropské organizace EASPD pro začleňování Franz Wolfmayr. Do českých škol se loni podařilo integrovat téměř 100 tisíc handicapovaných, nejvíce, přes 70 tisíc, právě do těch základních. Postižených dětí sice v běžných školách přibývá, ale velmi pozvolna. Za poslední tři roky stoupl jejich počet jen o čtyři desetiny procenta.