Z naší pokladny neubyla ani koruna, brání se útokům ředitel Dvořák

Brno - Výměnou neprodaných vstupenek za služby v rámci barteru šetříme divadlu finanční prostředky, které bychom museli stejně vydat, brání se kritice ředitel Národního divadla Brno Daniel Dvořák. Té čelí po ukončení vnitřní kontroly magistrátu. Iniciativa Žít Brno hodlá na ředitele Dvořáka, vedení magistrátu i kontrolní odbor podat trestní oznámení.

Kritici v čele s aktivistou Matějem Hollanem upozorňují na několik pochybení, která podle nich závěry kontroly obsahují. „Na základě studie protokolu kontroly jsem zjistil, že pochybení bylo více a vyplývá z toho, že Národní divadlo Brno neumí nebo nechce vypisovat veřejné zakázky. To pak ukazuje na to, že nehospodaří řádně se svěřenými prostředky. Když obchází zákon, utrácí o mnoho peněz více, než by mohlo,“ přidává se Vladan Brož z Transparency International.

Sporné zakázky

Podle závěrů kontroly nevypsalo divadlo výběrové řízení na opravu jevištního stolu – to byla ale podle Daniela Dvořáka ještě práce předchozího ředitele divadla, jenž smlouvu podepsal. Magistrátní úředníci také divadlu vytýkají, že překročilo zákonem stanovený limit a navýšilo jednu ze zakázek o 402 %. I na to má ale Dvořák jednoduchou odpověď: „Došlo k havárii, kdy z prasklého potrubí ve staré budově protékala voda až ze 4. poschodí. V první chvíli nebylo možné posoudit rozsah škod, postupně jsme odhalovali další. Navíc opravu neplatilo divadlo, ale pojišťovna. Naší ekonomiky se to vůbec nedotklo,“ hájí se Dvořák.

Aktivisté kritizují zejména barterové obchody

„Národní divadlo uzavíralo všechny barterové smlouvy bez kalkulace cen za poskytování reklamy. To je podle mě ta nejzávažnější část naší kritiky,“ tvrdí Matěj Hollan. A uvádí jako příklad pronájem auta za 800 tisíc za rok. 

Jeho závěry ale ředitel Dvořák zpochybňuje. Plnění ze strany NDB spočívá zejména v poskytování neprodaných vstupenek na představení. „Dlouhodobě přes veškerou snahu nejsme schopni 25 procent vstupenek prodat. Co bychom s nimi měli dělat, hodit je do koše?“ ptá se ředitel divadla. „Jsou to virtuální čísla, žádné reálné peníze, které bychom museli vydat z pokladny. V podstatě je jedno, jestli je ve smlouvě napsáno plnění za korunu nebo za milion,“ vysvětluje Dvořák podstatu barterových obchodů. „Za pět let, co jsem v Brně, jsme díky barterovým smlouvám ušetřili zřizovateli 42 miliónů korun,“ uzavírá význam těchto smluv pro divadlo Daniel Dvořák.