Plánované dopravní hřiště na Riviéře mělo i alternativy

Brno - V neopravené části brněnského koupaliště Riviéra chce město vybudovat dopravní hřiště za 80 milionů korun. Přitom od roku 2004 existuje studie, podle které by na místě mohl vzniknout multifunkční areál – třeba s hřištěm na plážový volejbal, halou na squash, bowlingem i lázněmi. I když architekti nabízí pro lokalitu lepší vyžití, veřejnost o studii neví a město s ní už nepočítá. Na realizaci studie bychom nesehnali peníze, brání se radní.

Od roku 2002 nabízí brněnská Riviéra veřejnosti koupání v říčních bazénech. Vedle stále populárnějšího koupaliště ale leží ladem zbytek areálu i se zchátralým zámečkem, který nutně potřebuje rekonstrukci. Město poslalo na Riviéru peníze naposledy v roce 2003, od té doby vymýšlí, jak lokalitu využít. Dnes už má radnice jasno – Riviéra je ideálním místem pro největší výukový dopravní areál v Česku. „Bude tam celá řada trenažérů, například simulátor, který ukáže, jak se chová řidič pod vlivem alkoholu, nebo jak mohou lidé dopadnout bez připoutání bezpečnostním pásem,“ popsal nabídku plánovaného dopravního hřiště ředitel Městské policie Brno Jaroslav Přikryl. 

„Já znám studii z roku 2009, která předpokládala právě výstavbu dopravního hřiště. Starší studii z roku 2004 neznám.“

Martin Mikš, ředitel městské společnosti Starez Sport


Dobrá zpráva pro veřejnost je, že přístup na dopravní hřiště bude zdarma. Strážníci, kteří budou tuto část areálu provozovat, počítají s tím, že jej budou hojně využívat hlavně rodiny s dětmi nebo školy. 

 Velké plány architektů 

„Připadá mi, že dopravní hřiště je monofunkce určená navíc pro úzkou věkovou skupinu. Taková atrakce může vzniknout kdekoliv, je škoda zabírat tak krásné území,“ myslí si architekt Antonín Novák. Alternativu nabízí studie architekta Petra Hrůši z roku 2004. Podle jeho návrhu by v místě mohl vzniknout multifunkční areál – lázně, squashová a bowlingová hala, kurty na plážový volejbal, střelnice. Je to návrh, o kterém téměř nikdo neví. Podle odborníků by ale – třeba s úpravami – do rekreačního prostředí Riviéry zapadl daleko líp. Architekt Hrůša na žádost radnice navrhl i dopravní hřiště, sám se ale taky přiklání spíš k první verzi.

„Pro mě je to původní řešení stále srdeční záležitost. Riviéra je jenom jedna a myslím si, že by se spíš mohlo zvažovat a počkat. Udělat třeba dopravní hřiště na zemi, nezastřešovat ho, pak by se vidělo,…“

Petr Hrůša, autor původní studie z roku 2004


Radní i šéf brněnských strážníků jsou ovšem přesvědčeni o plné využitelnosti dopravního hřiště. Hlavní výhodou podle nich je, že osmdesát milionů se sta potřebných, které výstavba hřiště spolkne, zaplatí Evropská unie. Na multifunkční areál žádný dotační titul není. „Jednou se vedení města rozhodlo, že tady bude dopravní hřiště. Chtít znovu projednávat sedm let starou studii, na kterou se nikdy nenašly finanční prostředky, už je opravdu ztráta času,“ hájil postup města náměstek brněnského primátora Ladislav Macek (ČSSD). Využití zbytku areálu Riviéra tak už je zřejmě neměnné. Pokud město získá všechna potřebná povolení, první zájemci se na dopravním hřišti projedou v roce 2014.

"Můžete dělat cokoliv, pokud na to máte peníze. Pokud peníze nejsou, tak to nelze realizovat, i když máte sebekrásnější studii. Na tento objem služeb (které navrhuje studie z roku 2004) neexistuje žádný dotační titul."

Ladislav Macek (ČSSD), náměstek brněnského primátora


"Já jsem zaujatý, protože jsem tam chodil do tanečních, ale myslím si, že by na Riviéře měla vydržet rekreačně-sportovní enkláva. Znám to z Kraví hory, která je v případě pěkného počasí v obležení a kapacita nestačí. Už samotný areál říčních lázní Riviéra považuji za unikátní, v těchto intencích by se mělo pokračovat."

Antonín Novák, architekt