Další ročník Sexistického prasátečka zahájili Nesehnutí happeningem

Brno - Už čtvrtý ročník ankety Sexistické prasátečko vyhlásilo brněnské sdružení Nesehnutí. Soutěž zahájilo dnes odpoledne v 15 hodin happeningem v brněnské ulici Staňkova. Aktivisté tam vytvořili oživlý billboard zobrazující svět reklamy plný předsudků. Anticena má poukázat na zneužívání stereotypů a zobrazování mužů a žen v reklamách diskriminujícím způsobem.

Cenu, na kterou většina firem nemůže být pyšná, udělilo sdružení Nesehnutí už třikrát. Anketou chtějí organizátoři zdůraznit různé projevy sexismu v reklamě. „Nejedná se vždy o nahé ženské tělo, projevy sexismu jsou velmi různorodé,“ objasnila koordinátorka programu Ženská práva jsou lidská práva Kristýna Pešáková.

Při happeningu se organizátoři ankety pokusili o vytvoření živého billboardu zachycujícího stereotypy, které se v reklamě objevují. Od tradiční svůdnice, přes upachtěnou ženu posedlou úklidem po líného muže jehož jedinou vášní je televize a pivo.

NO COMMENT: Zahájení soutěže Sexistické prasátečko (zdroj: ČT24)

„Firmy si ani mnohdy neuvědomují, že jejich reklama je sexistická nebo že by mohla někomu vadit. Rada pro reklamu už v několika případech rozhodla, že reklamy jsou neetické a podařilo se je odstranit. Samozřejmě některé firmy toto ani přesto nerespektují,“ řekla za organizátory Petra Havlíková.

Na Sexistické prasátečko může kdokoli navrhnout jakoukoli tištěnou, internetovou nebo televizní reklamu. Výherci od Nesehnutí dostanou diplom a knihu o genderových stereotypech.

Sexistické prasátečko má za sebou už tři ročníky

2009
V prvním ročníku lidé navrhli celkem 23 reklam. V internetovém hlasování zvítězil billboard umístěný v brněnské ulici Drobného propagující noční klub Belvedere. Na druhém místě skončila reklamní agentura Babka, která své produkty propagovala obrazem ženy se zalepenými ústy a sloganem „Několik okamžiků vzácného ticha“. Jako třetí skončila firma 1A-Auto, která propagovala prodej aut sloganem „Rozjeďte to s autem od nás“ a obrazem muže a ženy v sexuální poloze na kapotě auta.

2010
Ve druhém ročníku bylo nominováno 28 reklam. Hlasování organizátoři rozdělili do dvou částí - nejvíce sexistickou reklamu vybírala veřejnost i odborná porota. U veřejnosti získala nejvíce hlasů reklama zámečnické firmy s textem „Přeřízneme, ohneme vše dle Vašeho přání“ doplněná fotkou takřka svlečené ženy. Odborná porota zvolila jako nejsexističtější billboard stavební firmy VAŠSTAV s fotkou starší silně nalíčené ženy v natáčkách a s nápisem Regenerace. Reklama podle odborníků zesměšňovala ženy středního věku.

2011
Do třetího ročníku bylo nominováno 91 reklam. Hlasovalo se ve třech kategoriích - Ženy jako objekty, Ženy jako části těla a Další projevy sexismu. Pomyslné zlaté medaile v anketě získaly stavební firma Avos se sloganem „Postavíme vám ho všude“ a Komerční banka, která na sebe strhla pozornost reklamou „Užij si první bankovní styk“. Mezi vítězi se objevil také brněnský pivní šenk Černá růže, jehož reklamu označila za nejvíce pobuřující odborná porota. Návštěvníky lákal cedulí s nápisem „Milé ženy a dívky, máte problémy s nadváhou? Ošklivou pleť? Řídké vlasy? Přijďte k nám, je tu tma a všichni jsme ožralí!“

Vydáno pod