Liga vozíčkářů musela kvůli nedostatku peněz omezit dopravu

Brno – Dražší pohonné hmoty a snížení příspěvků od pojišťovny dovedly Ligu vozíčkářů do patové situace. Doprava tělesně postižených klientů je kvůli tomu od května ztrátová. Liga dokonce uvažovala o jejím zrušení. Sdružení ještě usiluje o poslední záchranu – mimořádnou dotaci od Jihomoravského kraje.

Josef Král je na vozíku téměř pět let. „Mám sice nárok na sanitku, ale do té se elektrický vozík nevejde. Navíc s sebou vozím další věci, třeba šlapadlo. Ani to by se do sanitky nevešlo,“ vysvětlil Král důvody, proč využívá služby Ligy vozíčkářů.

Liga svoje klienty převáží ve speciálně upravených minibusech. „V autě je dostatek místa, je vybavené speciálními úchyty. U nás je člověk absolutně samostatný a připadá si rozhodně důstojněji. Na to má nárok každý,“ tvrdil řidič upraveného auta Karel Hrůza.

Liga ročně přepravila přes 800 klientů. Teď hrozí, že kvůli vysokým nákladům služba skončí. „Zdravotní pojišťovny snížily svoje platby pro naše klienty skoro na polovinu. Protože jsme nedosáhli na žádnou dotaci ani příspěvek magistrátu, je služba výrazně ztrátová. Zatím jsme ji kvůli prosbám některých lidí nezrušili, ale museli jsme zvýšit platbu klientů ze 14 na 15 korun za kilometr,“ popsala projektová manažerka Ligy Hana Valová.

Josefa Krále by tak dnešní jízda k lékaři a zpět, která je dlouhá přes 80 kilometrů, stála téměř tisíc korun. „Jezdím k lékaři i několikrát měsíčně, takže to bych si nemohl dovolit. Nebudou mi na to stačit peníze z důchodu,“ řekl čtyřiapadesátiletý muž. Podobně jako Josef Král jsou na tom i ostatní klienti Ligy. Už zhruba dvacet lidí zaměstnancům ohlásilo, že si jejich služby nemohou dovolit.

Speciální služba ročně Ligu stojí 300 tisíc korun

Sdružení potřebuje sehnat sto tisíc korun na letošní provoz minibusu, jinak bude muset službu zrušit. Kritizuje především fakt, že za celou dobu fungování této služby na ni vedení Brna nepřispělo ani korunu. „Problémem je, že doprava pro tělesně postižené není v žádné kategorii sociálních služeb, takže o peníze určené na tyto účely nemůžeme žádat. V dalších titulech není tolik prostředků. Je to obrovská škoda a ostuda města, že nás nepodporuje, protože my touto službou lepíme díru v systému,“ uvedla Valová. 

Podle města je problém v tom, že Liga žádala o víc prostředků, než město v dotačních titulech nabízí. „V té kolonce v rozpočtu města je 150 tisíc korun. Liga vozíčkářů podala žádost o 203 tisíc korun. Logicky vzato musela být tato žádost odmítnuta i kvůli tomu, že o podporu žádalo dalších dvacet podobných subjektů,“ hájil město mluvčí Pavel Žára.

Řada tělesně postižených přitom nemá jinou možnost, jak se dostat k lékaři nebo na nákupy. Bezbariérové autobusy a tramvaje sice po Brně jezdí, ale není možné se s nimi dostat všude. Navíc to neřeší problém mimobrněnských vozíčkářů.