Železniční tunel ve Střelné osídlili dělníci, stavbu opravují za provozu

Střelná – Pohraniční železniční tunel v Lyském průsmyku u Střelné obklopili dělníci, kteří ho poprvé od vzniku opraví. Protože tunelem prochází klíčová česko-slovenská mezinárodní trať, projíždějí jím vlaky i během rekonstrukce. S dělníky se budou potkávat celý rok.

Nepříjemná je rekonstrukce tunelu pro obyvatele Střelné. Obvykle je obec poměrně klidná – byť jí prochází mezinárodní silnice a železnice – nyní však je v okolí tunelu intenzivní provoz a hluk.

Tunel v Lyském průsmyku vznikl společně s hlavní tratí Vsetín–Púchov ve 30. letech minulého století. Tehdejší Československo potřebovalo novou velkokapacitní trať, která by umožnila spojení Prahy, Olomouce, Žiliny a Košic a současně obešla sporné Těšínsko. Tvůrci tunelu byli Barabové, kteří razili železniční tunely i v Alpách. „Byli vycvičeni v ražbě tunelů. Měli svou patronku svatou Barboru, která je měla ochránit před neštěstím,“ přiblížil Karel Janků ze Správy železniční dopravní cesty.

Jejich soudobí nástupci mají k dispozici především novější technologie, současně se ale musí smířit s nepohodlím při práci. V 300metrovém tunelu zpevňují spáry a konstrukci odvodňují, současně kolem nich po jedné koleji projíždějí mezistátní expresy. „Je to za provozu. V tunelu je potřeba dávat pozor, aby se něco nestalo,“ zdůraznil manažer stavby Miroslav Kadlec.

Ačkoli dálkové vlaky jezdí přes Střelnou bez omezení, regionální doprava má výluku. Část spojů je odřeknuta mezi Střelnou a Horní Lidčí, cestující musí přestupovat do autobusů.