Stoupá zájem o pivní limonády, pivovary trend následují

Brno – Před deseti lety by si asi málokterý milovník piva vsadil na to, že se v českém prostředí ujmou míchané pivní nápoje. Loňský úspěch prvního pivovaru, který vsadil na osvěžující spojení ovocné limonády a klasického piva, ale s novou sezónou přilákal tímto směrem téměř všechny velké výrobce piva v republice.

Na soudobý trend vsadily i některé pivovary z regionu. „Vyrábíme nejen pivo, ale i limonády a destiláty. Proto jsme se rozhodli, že budeme vyrábět i míchané nápoje. Je to módní trend,“ řekl černohorský sládek Vlastimil Zedek. Po půlročním testování a hledání správné příchutě se pivovar rozhodl vsadit hned na dvě pivní limonády. „První je limetka-pomeranč, druhá grep-brusinka. Na trh jsme vstoupili začátkem května a po zhruba třech týdnech můžeme říct, že odbyt je nad očekávání dobrý,“ potvrdil sládek. V pivovaru vyrábí dávku pivních speciálů dvakrát týdně, do lahví i sudů pak stočí přes 100 hektolitrů od každého druhu. 

„Na základě loňského úspěchu prvního pivovaru letos začaly tyto míchané nápoje vyrábět téměř všechny pivovary, na trh je uvedly v průběhu dubna a května. Vypadá to, že spotřebitel má o tato piva zájem a že poptávka zřejmě poroste,“ uvedl marketingový ředitel pivovarů Lobkowicz Libor Navrátil. Podle jeho dohadu jsou dnes na trhu už desítky druhů míchaných pivních nápojů. 

Začátky pivních limonád přitom zdaleka tak růžové nebyly. Na svůj boom si musely počkat skoro deset let. „Historicky tady nápoj byl už zhruba před 10 lety. Ale to ještě nebyla doba, kdy by to Čech, zvyklý na tradiční piva, akceptoval. Vloni ta doba nastala, lidé míchané nápoje vyzkoušeli v zahraničí. Na základě úspěchu se přidaly i další pivovary,“ objasnil Navrátil. Velké popularitě se pivní limonády těší například v Německu a Rakousku. 

Míchané nápoje jsou vesměs sezonní záležitostí. „Je to primárně letní specialita. Konzumují ji hlavně mladí lidé a ženy, pro které může být klasické pivo příliš hořké nebo trpké,“ uvedl Navrátil. Osvěžující nápoj má taky méně alkoholu. „Složení je zhruba půl na půl limonáda a pivo. Je to slabý alkoholický nápoj, obsahuje asi 2,2 procenta alkoholu,“ upřesnil sládek Zedek s dodatkem, že se rozhodně nejedná o limonádu pro děti. 

I když jsou pivní limonády na vzestupu, odborníci se nedomnívají, že se někdy stanou něčím víc než jen doplňkovým sortimentem. „Nepředpokládám, že by někdy porazily klasické pivo. Budou určitě součástí trhu, ale klasické, tradiční české pivo z trhu určitě nevytlačí. Je ještě brzy jejich úspěch hodnotit, ale očekávám, že to může být tak 3 až 5 procent celku. To je možná až moc optimistický odhad,“ uzavřel Navrátil.