Paluby letadel budou před výbušninami chránit psi

Moskva – Asi všechny letecké společnosti na světě se obávají toho, že by se někdy na palubě jejich letadel mohla objevit bomba. Ty západní kvůli terorismu investují do vývoje tělesných skenerů a složitých technologií. Největší ruský přepravce naopak sází na tradiční způsob kontroly, ta je čtyřnohá a chlupatá – pes. Nazývají je různě, oficiálně se ale tohle služební plemeno jmenuje Sulimovův pes. A to podle šlechtitele, který své životní dílo započal před víc než třiceti lety, tehdy ještě pod hlavičkou ministerstva vnitra Sovětského svazu.

„Pracoval jsem na severu, odkud jsem přivezl lajky, které používají tamní honáci sobů. Na Tajmyru se našli takoví nevelcí psi, kteří se k tomu hodili,“ vysvětlil šlechtitel psů a odborný konzultant kynologického útvaru Klim Sulimov. Zkřížením se šakalem získala tahle stvoření mimořádně vyvinutý čich, mají až čtyřiačtyřicetkrát víc čichových receptorů než člověk. A aby o svou hlavní devizu nepřišli, jejich genový fond se průběžně obnovuje.

Aeroflot už má asi padesát vycvičených psů

Díky kombinaci jejich dvou původních domovin - arktické i subtropické – snášejí tahle zvířata dobře extrémní teploty, a mohou tak pracovat od mínus 70 až do plus 45 stupňů. Aeroflot jich má ve svém chovu momentálně kolem padesáti a zhruba polovina z nich má certifikát pro vyhledávání výbušnin. Jejich pracovní kariéra zpravidla začíná po předchozím výcviku ve dvou letech a trvá dalších deset, přičemž průměrně se dožívají šestnácti.

Oproti tradičním služebním plemenům, jako je německý ovčák, mají tihle psi jednu velkou výhodu. Svůj malý vzrůst, který jim umožní prohledat i místa, kam se jejich větší kolegové nevejdou. V letadlech přitom psi nemusí být ani fyzicky přítomni. Svou práci mohou odvádět i na dálku, a to díky jednoduchému přístroji k odebírání vzorků vzduchu z kabin prověřovaných letadel. Psi jich tak během dvou minut mohou zkontrolovat až deset. „Pokud v některém z letadel zůstane stopa zápachu výbušniny, pes nám dá signál a my přímo odsud můžeme zastavit přípravu letadla na vzlet,“ podotkl zástupce ředitele odboru letecké bezpečnosti Aeroflotu Azat Zaripov.

Větší vyžití ale psům pochopitelně nabízí reálná terénní práce, například pravidelné obchůzky odletové haly, kde prošmejdí, co mohou. Na práci se vydrží soustředit asi jen půl hodiny. Moment, kdy začnou ztrácet koncentraci, psovodi spolehlivě poznají, stačí sledovat oháňku jejich svěřenců. „Je to indikátor funkčního stavu psa. Dokud drží ocas stočený, je práceschopný. Podle toho se orientujeme. Jakmile ho začne spouštět, znamená to, že je pes unavený a je potřeba ho vystřídat,“ řekl Sulimov.

Na skutečný mezinárodní průlom přesto Sulimovovi psi pořád ještě čekají. Za hranicemi Ruska zatím pracuje jediný exemplář jako bankovní ostraha v New Yorku. Aeroflot ale momentálně jedná o možném prodeji několika psů do Spojených arabských emirátů, kde prý při nedávném předváděcím turné sklidili velký potlesk.