Auto na vodík ujede až 541 kilometrů, ale pohodlné zrovna není

Rotterdam – Do největšího evropského přístavu se nedávno sjeli milovníci motorů, a to jak spalovacích, tak i alternativních. Konal se tam totiž 28. ročník Shell-ekologického maratonu a k vidění tak byly poslední novinky a prototypy z celé Evropy. „V této soutěži nehraje roli rychlost, ale efektivní využití paliva a alternativního pohonu na danou vzdálenost,“ popsal akci český zástupce v soutěži Patrik Sznapka z Shell Czech Republic.

Na start ekologického maratonu se postavilo 217 týmů z celé Evropy. Ty soutěžily ve dvou třídách, když první tvořila vozidla UrbanConcept, tedy auta tvarem i parametry blížící se těm známým z běžného silničního provozu. Ve druhé pak soutěžily futuristické prototypy, které spoří palivo především nízkou váhou a aerodynamickou karoserií, která minimalizuje odpor vzduchu. 

V rámci druhé kategorie se lišil pohon, který soutěžící zvolili. Téměř polovina vozů ale zůstala u tradičních benzinových motorů. „Většina soutěžících týmů použila standardní motor. Takové vozy pak mají elektrický startér, spojku a elektronicky řízené vstřikování paliva, díky kterému je výkon tak efektivní,“ popisuje student z univerzity Ludwiga Geisslera Paulus Brückner.

  • Shell-ekologický maraton
    Shell-ekologický maraton zdroj: ČT24
  • Shell-ekologický maraton
    Shell-ekologický maraton zdroj: ČT24

K vidění ale byly i alternativní zdroje jako vodík, solární panely nebo elektřina. S nejvýkonnější baterií ujelo jedno z aut čtyři sta kilometrů v přepočtu za osm korun. Třetím nejoblíbenějším zdrojem energie v soutěži pak byl vodík. Na vodík ujel nejdál tým francouzské Polytechnické univerzity v Nantes. Na jednu spotřebovanou kilowatthodinu zvládl jejich prototyp 541 kilometrů. 

A co použité konstrukční materiály? Většinou uhlík a hliník. Interiér je spartánský - nesmí v něm být navíc nic, co by zvyšovalo váhu vozů, a tím prodražovalo jejich provoz. Pohodlí vzalo za své v některých případech i kvůli použití pneumatik z jednolité gumy. Snižují odpor při jízdě, řidič ale takovou úsporu pociťuje doslova na každém metru.