Zájemce o práci okrádají podvodníci na placených linkách

Brno – Nezaměstnaným přibyla jedna starost navíc. Při snaze sehnat si nové místo musí být ostražití, komu na inzerát volají. A hlavně za kolik. Množí se totiž případy, kdy jsou zájemci o práci odkázáni na placené linky, aniž by na to byli upozorněni. Nejen, že práci nedostanou, ale ještě musí uhradit stovky až tisíce korun za telefonní účet.  

Marek Spáčil se nestačil divit, když mu přišel účet za telefon. Jeden hovor ho přišel na více než sedmnáct set korun. Číslo na placenou linku vytočil nevědomky ve snaze získat novou práci. „Při hledání pracovního místa jsem zavolal na číslo uvedené u inzerátu. Paní na lince mi dala číslo na svou kolegyni ve firemní centrále, která se mnou vyplnila nějaký formulář. Poděkovala mi, a tím to skončilo. Až po ukončení telefonát jsem zjistil, že volám na zpoplatněnou linku,“ popsal svou nedávnou zkušenost Spáčil. S nabídkou práce se mu už nikdo neozval. Za osmnáct minut hovoru však zaplatil téměř dva tisíce.

V případě služeb s předčíslím 900 se jedná o takzvané audiotextové služby, které nepodléhají regulaci podle zákona o elektronických komunikacích. V České republice je vydáno více než čtyři sta povolení k užívání placených linek s předvolbami 900, 906, 908 a 909. Cena za minutu se liší. Může však být i pětadevadesát korun.

Cenu hovoru za minutu lze jednoduše odvodit z telefonního čísla. Po předčíslí 90X (tedy například 900, 906, 908 atd.) následují dvě další čísla, která stanovují cenu pro zákazníka včetně DPH za minutu, případně za jedno spojení. Pokud je tedy zájemce o práci odkázán například na číslo začínající 900 95…, ví, že za minutu zaplatí 95 korun.


Že případ Marka Spáčila není ojedinělý, dokazují i údaje Českého telekomunikačního úřadu. „Ve druhém čtvrtletí letošního roku nám přišlo dvacet stížností na přibližně třicet placených čísel, ale lidé chodí spíš na Českou obchodní inspekci či na policii,“ uvedl mluvčí Českého telekomunikačního úřadu František Malina.

Řada lidí v Jihomoravském kraji už se na policii se stížností na podobné chování obrátila. „S tímto problémem jsme se v kraji již setkali. Pokud mají lidé podobnou zkušenost, měli by to na policii nahlásit, protože se může jednat o trestný čin podvodu,“ uvedla policejní mluvčí Petra Vedrová.

Redaktor České televize Ondřej Schneider sám vyzkoušel praktiky podvodníků, když zavolal na klamný inzerát a zajímal se o pozici řidiče. „Dovolal jsme se paní, která mě odkázala na svou kolegyni a uvedla číslo placené linky. Když jsem se zeptal, zda se nejedná o zpoplatněný hovor, výslovně uvedla, že ne,“ popsal svou zkušenost Schneider.

Lidé by si měli dávat dobrý pozor, jaké číslo vytáčí. Pokud potenciální zaměstnavatel vyžaduje telefonát na linku, jejíž číslo začíná devítkou, měli by zájemci o práci zpozornět. Nebo mohou využít služby, kterou nabízí po špatných zkušenostech zákazníků někteří mobilní operátoři. „Mohou sobě nebo svým dětem využívání zpoplatněných linek preventivně zablokovat,“ řekla Alžběta Houzarová ze společnosti Vodafone. Houzarová navíc doporučuje lidem, kteří se setkali s provozovatelem, který podle nich audiotextovou službu zneužívá, aby se obrátili na zákaznickou linku u svého operátora. „Ten může zajistit zablokování daného poskytovatele,“ dodala Houzarová.

Od podzimu letošního roku nebude zneužití placených linek tak snadné. „Čeští operátoři se dohodli na tom, že na zpoplatnění dané linky budou upozorňovat. Zákazník při volání na placenou linku uslyší upozornění,“ uvedla mluvčí T-Mobile Martina Kemrová. Do té doby hrozí, že si lidé na pochybný hovor vzpomenou až při placení vysokých částek za telefon.