Pořadatelé Barum Rally ladí bezpečnostní opatření

Zlín - Za měsíc odstartuje 42. ročník Barum Czech Rally. Nejpopulárnější tuzemský rallye podnik bude opět součástí prestižního světového seriálu IRC, na závody by mělo přijet kolem 200 tisíc diváků z celé Evropy. I kvůli špatným zkušenostem z jiných podniků se pořadatelé soustředí na zajištění maximální bezpečnosti. Ne všechny obce ale stojí o rychlá auta a davy zvědavců. Proti se opět postavilo například Pržno na Vsetínsku, které závod ve svém katastru nepovoluje už od roku 1996.

Na sekretariátu Barum Czech Rally bylo i dnes rušno. Do závodu zbývá zhruba měsíc. Organizátoři proto soustředí své síly na přípravy, včetně přísných bezpečnostních opatření. Dnes například plánovali bezpečnost rychlostní zkoušky ve Slušovicích. Ta bude extrémně náročná – je divácky velmi atraktivní, pojede se kruhovým systémem a živě ji budou přenášet i televizní kamery, včetně České televize. Úkolem pořadatelů je zajistit novinářům i divákům bezpečné místo a zároveň dobrý výhled. „Zhodnotit, kde lidi můžou a nemůžou stát, napočítat pořadatele, co je potřeba za opatření jako zábrany, plastová svodidla, pásky,“ vyjmenoval úkoly vedoucí rychlostní zkoušky Marek Sochor. 

Bezpečnostní komisař přímo v terénu rozebere trať zkoušky do nejmenších detailů, v počítači pak sestaví mapu bezpečnostních zón. Takto musí být zpracováno všech 270 kilometrů trati letošní soutěže. Ostražitost pořadatelů je na místě, jen za posledních 10 let v Česku zahynulo při různých závodech rallye 12 závodníků a několik diváků. „Vždycky se stane něco tam, kde to člověk neočekává. Je to těžké, nehrajeme fotbal, jezdíme s auty,“ řekl zástupce ředitele Barum Czech Rally Jan Regner. 

Zlínská soutěž patří v zajišťování bezpečnosti mezi respektované podniky. Tamní komisaři jsou ve světě pojmem, bezpečnostní pravidla už navrhovali i pro světové závody ve Švédsku nebo na Kypru. Pokud je trať extrémně nebezpečná, pořadatelé se rychlostní zkoušky raději vzdají. Letos se proto rychlá auta vyhnou třeba Dobrkovicím. Rychlostní průměr na silnici lemované stromy překračoval přípustnou hranici, a tak se tu rallye letos nepojede.

Adrenalin pro diváky, někdy i s fatálními následky

Tragická nehoda na Valašské rallye2009 - Při Valašské rallye zemřeli po nehodě soutěžního vozu tři diváci, z toho dvě děti. K tragédii došlo v Rybí na Novojičínsku v úvodním testu druhé etapy. Ve vysoké rychlosti havaroval slovenský jezdec Lukáš Lapdavský, jehož mitsubishi dostalo smyk v pravotočivé zatáčce. Auto vyjelo z trati a smetlo skupinku diváků. Pořadatelé krátce po tragické nehodě soutěž zrušili.

2008 - Na Pražském rallyesprintu po nehodě polsko-britské Místo tragické havárie při Rallyesprintuposádky Leszka Kuzaje a Craiga Parryho v Řeporyjích zemřeli dva diváci. Šestadvacetiletý muž z Polska podlehl svým zraněním přímo na místě, druhý stejně starý divák zemřel v důsledku rozsáhlých poranění po operaci v motolské nemocnici. Mezi dalšími zraněnými, kteří byli převezeni do pražských nemocnic, byla i osmiletá dívka. Soutěž byla ihned po havárii zrušena.

2008 – Při ostravském Memoriálu Miroslava Fajkuse narazil šestnáctiletý závodník do přihlížejících lidí poté, co dostal smyk a nezvládl řízení. Jeden člověk zemřel a další dva byli zraněni.

Místo nehody

2008 - Při rallye v Horním Hradišti u Plas na severním Plzeňsku najelo závodní auto do diváků. Zraněno bylo 6 lidí, kromě čtyř dospělých také dvě děti ve věku 9 a 13 let. Všichni utrpěli těžká a středně těžká zranění.


Ne všude je rallye vítána 

Závod se nepojede ani na krásné trati v Pržně na Vsetínsku. Organizátoři by o rychlostní test v jeho okolí stáli, mají ale smůlu, a to už od roku 1996. Místní si na svém trvali i letos, nepřesvědčili je ani vyjednavači z organizátorského týmu. Obyvatelé valašské vesnice mají strach o bezpečnost i majetek. Lidem žijícím na odlehlých usedlostech vadily tréninkové zkoušky, které mnozí jezdci v minulosti pojímali příliš sportovně – ohrožovali tak místní obyvatele. „Domorodci tam normálně jezdili, míjeli se, dlaně ruky by mezi ta auta nešlo strčit. Od té doby nic,“ vzpomínal starosta Jaroslav Machala (nez.). K tomu se přidalo ničení majetku necitlivými diváky, kdy si zoufali hlavně tamní zemědělci. Výsledkem je stopka pro prestižní soutěž, i když rychlostní zkouška na území obce by pro Pržno byla jistě velkou ozdobou.

Dvanáct úmrtí za deset let

V posední dekádě zemřelo při tuzemských automobilových závodech 12 jezdců a navigátorů. 

2002 - Během sprintrallye Agropa v Pačejově na Klatovsku zemřel po nárazu vozu do stromu spolujezdec jedné z posádek Martin Huml.

2003 - Při Rallye Světlá na Havlíčkobrodsku zemřeli oba členové posádky Ferdinand Křehlík a Eva Návojská, kteří nepřežili náraz do stromu ve vysoké rychlosti.

2005 - Při Rallye Pelhřimov zemřel jezdec Tomáš Vojtěch, který ztratil vědomí ve čtvrté rychlostní zkoušce a k životu ho nepřivedla ani rychlá lékařská pomoc. Příčinou jeho úmrtí bylo selhání srdce.

2006 - Při první rychlostní zkoušce regionální automobilové soutěže Rallye Střela na Plzeňsku narazil jezdec Martin Vodehnal bokem vozu do betonového sloupku a soklu předzahrádky u jednoho z domů a nehodu nepřežil.

2007 - Spolujezdec Luděk Kocman zemřel po převozu do nemocnice poté, co v třetí rychlostní zkoušce zlínské Barum rallye jeho vůz vyjel ve vysoké rychlosti ze silnice a bokem narazil do stromu.

2008 - V průběhu 13. rychlostní zkoušky na Horácké rallye Třebíč zahynuli oba členové posádky Miroslav Levora a Pavla Třebínová, jejichž vůz narazil po smyku do stromu.

2009 - Při automobilové soutěži Rallye Posázaví na Havlíčkobrodsku zemřel řidič Karel Švec, jehož auto narazilo do stromu při rychlostní zkoušce.

2011 - V druhé rychlostní zkoušce Rallye Šumava Klatovy havaroval jezdec Jiří Skoupil a na následky nehody zemřel.

2012 - Následkům zranění z nehody při Rallye Český Krumlov zemřel v českobudějovické nemocnici navigátor Aleš Zimolka. Havárie se stala ve dvanácté ze čtrnácti rychlostních zkoušek v obci Cetviny.

2012 - Při nehodě v třetí rychlostní zkoušce Rallye Bohemia zemřel Bohuslav Ceplecha, navigátor jezdce Martina Semeráda.

Zdroj: ČTK