Brněnský dopravní podnik testuje hybrid

Brno - Hybridní autobus by měl ušetřit až třicet procent paliva – alespoň podle tvrzení jeho výrobce. Dopravní podnik ho teď nasadil do provozu na zatěžkávací test po Brně. Do konce července bude jezdit na lince 57 z Husovic do Soběšic.

Hybridní autobus do rychlosti dvacet kilometrů v hodině pohání elektromotor na baterie. Při vyšších rychlostech nastupuje malý dieslový motor. „Ze začátku jsem myslel, že z toho uteču. Teď jsem si zvykl a jezdí se v něm hezky,“ prozradil řidič, který zdůraznil, že autobus má sice menší výkon, dohání to ale jízdním komfortem. „Cestující si ho taky pochvalují,“ dodal.

Technické údaje

úspora paliva                                                 30 – 35 %
maximální výkon dieselového motoru                  161 kW
výkon elektrického střídavého motoru                120 kW převodovka plně     automatizovaná  dvanáctistupňová, její řízení zajišťuje počítač
baterie                                                          lithium-iontové
váha baterií                                                   193 KG
energie baterií                                                1,2 kWh
spotřeba prázdného vozidla                               průměrně 25 litrů/100 km


Dopravní podnik už v minulosti testoval elektrobus a autobus na zemní plyn. Hybridní pohon je tak další možností ekologicky šetrné dopravy. „Alternativní pohony jsou cestou do budoucna z hlediska ekonomického i ekologického. Proto je v současné době nezbytné je zkoušet,“ řekla mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Škrancová. Dopravní podnik chce otestovat i stroje jiných výrobců, a až poté rozhodne, jestli tyto autobusy nakoupí. Jejich nevýhodou je totiž cena. Zatímco běžný autobus stojí asi osm milionů, hybridní má cenu o třetinu vyšší.